KORONABONUS: Under pandemien fikk en del butikkansatte en engangssum i bonus. – Jeg skulle heller sett at arbeidsgiverne ga ansatte et varig tillegg, sier Christopher Beckham.

Brian Cliff Olguin

HK-lederen misliker bonus. Her forklarer han hvorfor

Som prinsippfast motstander av bonuser, forstår Christopher Beckham at noen medlemmer synes at han er kategorisk og negativ. Men HK-lederen står likevel på sitt.
09.05.2022
16.05.2022 11:18

katharina@lomedia.no

– Hvis jeg hadde fått en bonus på 50.000 kroner, hadde jeg også jublet.

Men så stopper forbundslederen i Handel og Kontor (HK) opp. For bonuser handler ikke om hva privatpersonen Christopher Beckham evner å glede seg over, men hva som gagner fellesskapet. Og det er absolutt ikke ulike typer bonuser – også kalt insentivordninger, mener han.

– Bonuser slår ut skjevt og bestemmes av sjefene. Og en dag tar de slutt. Ansatte kommer best ut av det med en god grunnlønn og pensjon som de kan leve av, sier HK-lederen.

MOTIVERES AV PENGER: Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer

Bonus-trekk ved sykdom

Beckham ser mange ulemper ved insentivordninger og er spesielt opptatt av at de slår negativt ut ved sykdom. I noen bedrifter får ansatte bonus-trekk når de er borte fra jobb på grunn av sykdom. Det resulterer at de går på arbeid selv om de ikke er i form eller at de ikke får bonus.

– Det er utrolig urettferdig at ansatte med sykefravær ikke får bonus, sier han.

På noen arbeidsplasser kan ansatte i førstelinja «tjene inn» mye i bonus om de selger så og så mange varer, men lagermedarbeidere, produksjonsansatte og kundeservicemedarbeidere har ikke de samme mulighetene.

– Jeg er redd for at disse arbeidstakerne kan føle at de ikke strekker til og at arbeidsgiveren ikke setter pris på kompetansen deres. Det må oppleves forferdelig skuffende. Jeg ønsker ikke er slikt arbeidsliv, sier HK-lederen.

Forskjell på folk: Norli deler ut 50 millioner kroner i eierutbytte og bonus til ansatte, men tillitsvalgte Camilla vil ha mer i lønn

Menn får mer i bonus enn kvinner

Bonusordninger slår skjevt på flere områder. Ansatte med de høyeste lønningene får de største utbetalingene. Ikke nok med det. Menn får lang høyere bonuser enn kvinner i samme yrke, ifølge Statistisk sentralbyrå. Mannlige butikkmedarbeidere fikk i gjennomsnitt 18.120 kroner i bonus i 2021, mens kvinnelige kolleger fikk bare 4.800 kroner.

– Det bekrefter dessverre det vi allerede vet, sier HK-lederen.

Se flere tall i tabellen under.

Kjønnsforskjell i bonus

TOK ET KLART VALG: Elkjøp-ansatte Lars valgte bort 100.000 kroner i bonus. Han ville heller ha noe annet

Dette er årsaken, mener han: Kvinner jobber deltid i dagligvarehandelen og klesbutikkene, to bransjer uten individuell bonus. Menn jobber heltid, ofte i elektronikkbutikker som belønner ansatte etter innsats.

– Jeg vil heller gi 18.120 kroner til alle ansatte. Det hadde vært rettferdig, sier han.

Men selv om HK-lederen er prinsipiell motstander til insentivordninger, inkludert provisjon, fins det unntak. Det er de arbeidsplassene hvor lokale tillitsvalgte har forhandlet fram en kollektiv bonusordning med ledelsen.

– Da er det en villet politikk, sier han.

SE HVA FORSKEREN MENER: Aldri har nordmenn fått mer i bonus. Men ikke alle bonusordninger virker, advarer forsker

GÅ IKKE GLIPP AV DENNE: Sjekk millionlønningene til mange av HK-medlemmenes sjefer

Økt bonus fra 2020 til 2021

• Hver tredje ansatte i privat næringsliv i Norge fikk bonus i 2021

• Det ble utbetalt 6,1 milliarder kroner mer i 2021 enn i 2020. Det tilsvarer en økning på 18,2 prosent

• Gjennomsnittlig bonusutbetaling har økt fra 56.000 kroner i 2020 til 70.000 i 2021

• Bonusutbetalingene økte med 1,3 milliarder kroner fra 2019 til 2020

Kilde: Simployer

Hva er hva ibonus-jungelen?

• Provisjon: I grove trekk er provisjon et høyere beløp enn bonusordninger.

Individuell bonus: Bonusen er bare avhengig av den ansattes innsats, ikke av kollegenes. Vanlig blant selgere.

Teambonus: Ansatte i en avdeling, enhet eller bedrift må jobbe sammen for å oppnå bonus.

Alle-mann-alle-bonus: Om selskapet går bra, får ansatte bonus. Jo større konsernet er, dess mindre er utbetalingene avhengig av den ansattes innsats. Resultatet er lojale medarbeidere som står på i vanskelig tider og som belønnes når bedriften går bra.

Kilde: Forsker Iver Bragelien ved Norges Handelshøyskole

09.05.2022
16.05.2022 11:18

Økt bonus fra 2020 til 2021

• Hver tredje ansatte i privat næringsliv i Norge fikk bonus i 2021

• Bonusutbetalingene økte med 1,3 milliarder kroner fra 2019 til 2020

Kilde: Simployer

Hva er hva ibonus-jungelen?

• Provisjon: I grove trekk er provisjon et høyere beløp enn bonusordninger.

Kilde: Forsker Iver Bragelien ved Norges Handelshøyskole