Et klapp på skulderen: – Utbetalingene skyldes ikke bare at konsernet gikk med overskudd, men også at vi har nådd våre driftsmål, sier Camilla Martinsen.

Erlend Angelo

Bonus, utbytte og lønn

Norli deler ut 50 millioner kroner i eierutbytte og bonus til ansatte, men tillitsvalgte Camilla vil ha mer i lønn

Bokhandlerkjeden Norli ga eierne et utbytte på 50 millioner kroner. Butikkansatte fikk 17.500 kroner i bonus. HK-klubben mener utbyttet burde vært brukt på økte lønninger.
08.04.2022
16.05.2022 12:12

katharina.dale.hakonsen@lomedia.no

Norli kan vise til et godt årsresultat for 2021. Bokhandelgiganten, inkludert franchisebutikkene, omsatte for rundt to milliarder kroner. Det resulterte i et overskudd på 82 millioner kroner før skatt. Eierne tok ut 50 millioner kroner i utbytte, ifølge regnskapet.

De to eierne – Norgesgruppen og Aschehoug – fikk 25 millioner kroner hver. De ansatte fikk bonus: 17.500 kroner til butikkmedarbeiderne i full stilling og 35.000 kroner til butikksjefene i full stilling. De samme summene som i fjor.

Hovedtillitsvalgt Camilla Martinsen i Handel og Kontor (HK) i Norli vil at mer av overskuddet skulle gått til de ansatte.

– Jeg er kjempeglad for at vi ble enig om en bonusordning som belønner alle som har stått på for Norli i 2021, men godene kunne vært fordelt bedre, sier hun.

– Svimlende summer

Tillitsvalgt for 25 medlemmer i Norlis butikker i Universitetsgata og Paleet i Oslo, Helge Bjørn Johnnysen (64), er enig med Martinsen.

– Utbyttet utgjør svimlende summer. Jeg skulle ønske at Norli brukte mer penger på bemanning, høyere lønninger og pensjonsinnbetalinger, sier Johnnysen.

Butikkansatte har minimum av lovpålagt tjenestepensjon som er to prosent av lønna.

Også forbundsleder Christopher Beckham i HK reagerer på aksjeutbyttet.

– Hvorfor kan ikke Norli gi et utbytte til ansatte i form av å øke grunnlønna, en høyere pensjon og andre velferdsgoder på arbeidsplassen som kommer alle til gode? Det hadde vært en rettferdig måte å gjør det på, sier Beckham til HK-Nytt.

TOK ET KLART VALG: Elkjøp-ansatte Lars valgte bort 100.000 kroner i bonus. Han ville heller ha noe annet

Tillitsvalgte vil øke lønningene

Selv om Martinsen forteller at kollegene setter pris på bonus, skulle hun helst sett at bedriften økte lønningene. Det samme mener Johnnysen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

VIL HA EN ANNEN FORDELING: – Det hadde vært mer rettferdig om bonus var en del av lønna, sier Helge Bjørn Johnnysen.

Privat

– Vi jobber i et lavtlønnyrke og sier ikke nei til ti tusen kroner rett inn på konto. Men bonus utbetales ikke automatisk hvert år. Det er arbeidsgiver som bestemmer. Det hadde vært mer rettferdig om det var en del av lønna, sier Johnnysen.

I år fikk alle bonus etter hvor mye de jobbet i 2021 og ikke etter hvor stor stillingsprosent de hadde i kontrakten.

Sånn var det ikke for ett år siden. Da fikk ansatte som hadde mindre enn en 20 prosent stilling på papiret ikke bonus, selv om de faktisk jobbet mer, ifølge Camilla Martinsen. I Norli har 40 prosent av de ansatte deltidskontrakter.

Martinsen er veldig glad for at alle ansatte, også de med kontrakter under 20 prosent, får bonus.

GÅ IKKE GLIPP AV DENNE: HK-lederen misliker bonus. Her forklarer han hvorfor

Deler i gode år

Administrerende direktør John Thomasgaard i Norli forstår at ansatte gjerne vil ha en større del av kaka, men han minner om at det er første gang på 15 år at de to eierne får utbytte.

– Eierne har stått ved selskapet i mange år, også da Norli hadde høye gjeldskrav og gikk med underskudd. Uten eiere som tenker langsiktig hadde ikke Norli overlevd, sier Thomasgaard til HK-Nytt.

Artikkelen fortsetter under bildet.

LAVE LØNNINGER: – Jeg forstår at en ikke blir rik av å jobbe i butikk, sier John Thomasgaard.

Norli

Norli-sjefen avviser å gi de ansatte økt lønn og bedre pensjonsordninger i stedet for bonus. Han advarer mot et for høyt kostnadsnivå som selskapet ikke vil tåle i det lange løp.

– Det er stor forskjell på engangsytelser og faste kostnader. Med bonus deler vi eksepsjonelt gode resultat i gode år, sier Thomasgaard.

– Jeg forstår at en ikke blir rik av å jobbe i butikk. Jeg skulle ønske at vi kunne hatt et høyere lønnsnivå, men vi følger tariffen, sier han.

85 av Norlis 185 butikker har tariffavtale. Norli-konsernet eier ikke alle bokhandlene. 45 av dem er franchise-butikker. De lokale kjøpmennene – også kalt franchisetakere – bestemmer selv om deres ansatte får bonus.

Ledere og nøkkelpersonell i Norli fikk også bonus, men ikke John Thomasgaard. Han måtte nøye seg med 2,4 millioner kroner i lønn og frynsegoder i 2021.

AVHENGIG AV PROVISJON: Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer

SJEKK FRA SJEFENE TIL HK-MEDLEMMENE TJENER: Fete bonuser, gratis bil og aksjer

KOMMENTAR: «Lederlønningene i Norge er i ferd med å bli en belastning»

SE HVA FORSKEREN MENER: Aldri har nordmenn fått mer i bonus. Men ikke alle bonusordninger virker, advarer forsker