ORDNA FORHOLD: Med tariffavtale fikk Lars Hansen bedre lønn og ulempetillegg for å jobbe kvelder og helger.

Brian Cliff Olguin

Elkjøp-ansatte Lars valgte bort 100.000 kroner i bonus. Han ville heller ha noe annet

For åtte år siden ga Lars Hansen (49) fra seg bonus for å få tariffavtale. Han har ikke angret.
09.05.2022
16.05.2022 11:33

katharina@lomedia.no

I 2014 hadde butikkansatte Lars Hansen i Elkjøp i Tønsberg fått nok av kvelds- og helgejobbing uten ekstra betaling og lav grunnlønn.

– Vi ønsket innflytelse, rettferdige lønninger og trygghet, sier Hansen.

Kjempet for tariffavtale

Som den andre Elkjøp-butikken i Norge begynte de ansatte med hjelp fra HK å arbeide for en tariffavtale.

– Det var en kamp fordi Elkjøp ville ikke ha det. Det ble holdt fellesmøter hvor ledelsen sa at vi ville miste bonusordningen hvis vi fikk en slik avtale, sier Hansen som er nestleder i HK-klubben i Elkjøp i Tønsberg.

For en del ansatte var det snakk om store summer. Hansen solgte hvitevarer i en avdeling med stor omsetning. Jo mer salg, dess høyere individuell bonus.

– Flere år på rad ble jeg kåret til butikkens beste selger. Det resulterte i høye bonuser, sier han.

Men likevel vek ikke Hansen fra sitt krav om ordna forhold.

– Jeg valgte bort 100.000 kroner i bonus i året for en tariffavtale. Det var oppstandelse blant kolleger i bransjen.

Til slutt undertegnet Elkjøp-ledelsen en avtale for Tønsberg-filialen.

GÅ IKKE GLIPP AV DENNE: HK-lederen misliker bonus. Her forklarer han hvorfor

Gikk opp i lønn

Etter at de fikk tariffavtale, gikk alle arbeidstakerne opp et lønnstrinn.

– Nesten alle hadde vært underbetalt. Før fikk vi heller ikke ulempetillegg på lørdager og søndager, og det var ikke automatikk med lønnsøkning hvert år. Det fikk vi nå, sier han.

I de første lønnsforhandlingene gikk ansatte med lang ansiennitet opp over 25.000 kroner i årslønn.

I dag har til sammen 13 butikker i elektronikkjeden tariffavtaler. I august i fjor avslørte E24 at Elkjøp og Power ikke betalte månedsbonus til ansatte i butikker med tariffavtale. Reaksjonen lot ikke vente på seg. LO kalte det fagforeningsknusing. Til slutt snudde begge kjedene. Alle ansatte – både medlemmer og ikke-medlemmer – skal nå ha like lønns- og bonusordninger.

– Bonusene vi hadde før var urettferdige og individorienterte. De vi har nå er langt mer rettferdige, sier Hansen.

FIKK DU MED DEG DENNE?: Norli deler ut 50 millioner kroner i eierutbytte og bonus til ansatte, men tillitsvalgte Camilla vil ha mer i lønn

Kjønnsforskjell i bonus

SE HVA FORSKEREN MENER: Aldri har nordmenn fått mer i bonus. Men ikke alle bonusordninger virker, advarer forsker

MOTIVERES AV PENGER: Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer

Økt bonus fra 2020 til 2021

• Hver tredje ansatte i privat næringsliv i Norge fikk bonus i 2021

• Det ble utbetalt 6,1 milliarder kroner mer i 2021 enn i 2020. Det tilsvarer en økning på 18,2 prosent

• Gjennomsnittlig bonusutbetaling har økt fra 56.000 kroner i 2020 til 70.000 i 2021

• Bonusutbetalingene økte med 1,3 milliarder kroner fra 2019 til 2020

Kilde: Simployer

Hva er hva ibonus-jungelen?

• Provisjon: I grove trekk er provisjon et høyere beløp enn bonusordninger.

Individuell bonus: Bonusen er bare avhengig av den ansattes innsats, ikke av kollegenes. Vanlig blant selgere.

Teambonus: Ansatte i en avdeling, enhet eller bedrift må jobbe sammen for å oppnå bonus.

Alle-mann-alle-bonus: Om selskapet går bra, får ansatte bonus. Jo større konsernet er, dess mindre er utbetalingene avhengig av den ansattes innsats. Resultatet er lojale medarbeidere som står på i vanskelig tider og som belønnes når bedriften går bra.

Kilde: Forsker Iver Bragelien ved Norges Handelshøyskole

09.05.2022
16.05.2022 11:33

Økt bonus fra 2020 til 2021

• Hver tredje ansatte i privat næringsliv i Norge fikk bonus i 2021

• Bonusutbetalingene økte med 1,3 milliarder kroner fra 2019 til 2020

Kilde: Simployer

Hva er hva ibonus-jungelen?

• Provisjon: I grove trekk er provisjon et høyere beløp enn bonusordninger.

Kilde: Forsker Iver Bragelien ved Norges Handelshøyskole