JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hjemmekontor

Gro fikk valget mellom sluttpakke, fem timers pendling eller hjemmekontor for alltid

Reisebyrået Egencia la ned mange av kontorene sine under pandemien. Nå har 50 ansatte jobbet hjemmefra i nesten fire år.
Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Herman Bjørnson Hagen

katharina@lomedia.no

herman@lomedia.no

Under koronapandemien ble reisebyråansatte og tillitsvalgte Gro Enger og Hilde Birgitte Førsund sendt på hjemmekontor, i likhet med mange andre. Da samfunnet åpnet opp, begynte de fleste å jobbe fra kontoret igjen.

Den muligheten fikk ikke Enger og Førsund. Før og i løpet av pandemien la arbeidsgiveren deres ned fem-seks Egencia-kontorer etter hvert som leiekontraktene gikk ut, inkludert kontoret deres på Sandefjord lufthavn Torp i Vestfold. Unntakene var kontorene i Oslo og Stavanger.

– Tillitsvalgte var involvert, men kunne ikke forhindre bedriftens beslutning, sier Førsund.

De ansatte fikk tre valg: Ta sluttpakke, jobbe perm­anent på hjemmekontor eller å pendle til Oslo eller Stavanger. Et stort antall medarbeidere takket ja til en sluttpakke, ifølge Førsund.

Fem timer reisevei

Prosessen resulterte i at om lag 50 av totalt 121 Egencia-ansatte i Norge i dag jobber på permanent hjemme­kontor.

– Å velge hjemmekontor var frivillig. Dersom du ikke ville ta sluttpakke eller bodde langt unna Oslo eller Stavanger, hadde du ikke noe annet valg, sier Enger.

Hun bor i Stavern og ville brukt fem timer til og fra kontoret i Oslo. Enger opplevde ikke at hun hadde noe valg. Nå har hun jobbet på hjemmekontor i snart fire år.

– Å ha permanent hjemmekontor over tid, kan slite på den ansattes fysiske og mentale helse. Vi har ansatte som aldri har møtt kolleger de jobber i team med, sier Gro Enger.

Siden i fjor har Førsund vekslet mellom å arbeide hjemmefra og på hovedkontoret i Oslo.

Føler seg isolert

De tillitsvalgte er bekymret for medlemmer som forteller at de kjenner på ensomhet og isolasjon. De savner støtte, oppfølging og å være en del av et faglig og sosialt læringsmiljø. 

– Disse er fortvilte og frustrerte over å være på permanent hjemmekontor. De er sårbare og kan sitte i dagevis uten å snakke med kolleger, sier Enger.

Klubben mener arbeidsgiveren burde ta bedre vare på medarbeiderne som arbeider hjemmefra og tilrettelegge for at de kan treffe kollegene fysisk.

«Arbeidet skal søkes utformet slik at det gir mulighet for kontakt og kommunikasjon med andre arbeidstakere i virksomheten», heter det i arbeidsmiljøloven.

– Bedriften ivaretar ikke godt nok det psykososiale arbeidsmiljøet for dem på hjemmekontorene, sier Enger.

Selv bestemmer hun lite over egen arbeidshverdag. Enger jobber etter en timeplan basert på prognoser som forteller hva hun skal gjøre når. Den er laget av en ekstern leverandør og må følges. Også pauser må inn i et skjema.

– Vi blir målt på hvor lang tid vi bruker på ulike oppgaver med samme mål som de med kontortilhørighet, sier hun.

STILLER OPP: – Mange kolleger har tillit til oss og tar kontakt. Vi er alt fra psykolog, verneombud og tillitsvalgt for medlemmene, sier Hilde Birgitte Førsund (t.v.). Her sammen med Gro Enger.

STILLER OPP: – Mange kolleger har tillit til oss og tar kontakt. Vi er alt fra psykolog, verneombud og tillitsvalgt for medlemmene, sier Hilde Birgitte Førsund (t.v.). Her sammen med Gro Enger.

Herman Bjørnson Hagen

Klubben kjemper

Klubben har foreslått et velferdsbudsjett for at ansatte – også de på hjemmekontor – skal kunne delta på faglige og sosiale arrangement i Oslo eller Stavanger. De tillitsvalgte har også bedt om tilskudd for å leie møterom i distriktene slik at hjemmekontor-ansatte kan treffes. Arbeidsgiver har sagt at de ikke har budsjett til dette, ifølge Førsund.

– Vi kjemper hvert år i lokaloppgjørene for å få gjennomslag for et velferdsbudsjett som gjelder for alle ansatte. Til nå har ikke bedriften prioritert dette, sier hun.

Når de ansatte etterlyser fysiske møter, svarer Egencia med digitale treffpunkter, for eksempel lunsj på Zoom, ifølge Førsund.

– Vi jobber digitalt hele arbeidsdagen. Mange ønsker seg vekk fra det i pausene. Å møtes digitalt gir ikke det samme som å treffes fysisk, sier Gro Enger.

Det er også positive sider ved hjemmekontor. Flere ansatte har valgt permanent hjemmekontorløsning og ønsker dette framfor å jobbe på kontoret. Dermed slipper de pendling og sparer tid og penger.

Liker å jobbe i ro

Da Grethe Andersen i Egencia, som tidligere jobbet på Sandefjordkontoret, fikk valget mellom å slutte, pendle eller jobbe hjemmefra, var valget lett. 

– Det er dyrt og slitsomt å reise Larvik-Oslo tur/retur hver dag. Jeg elsker å jobbe strukturert, å sitte i ro og mak og jobbe hjemme, sier Andersen.

Men samtidig savner hun kollegene og skulle ønske at arbeidsgiver tilrettela for faste treffpunkt med kollegene i samme område.

– Ikke alle håndterer hjemmekontor like godt, men jeg liker det, sier hun.

Les også: Hva skjer om du skader deg på hjemmekontoret? Marius er usikker på hvor godt forsikret han er

Gunstig ordning for arbeidsgiver

Egencia har sørget for arbeidsutstyr inkludert hev- og senk pult til medarbeidere på fulltidshjemmekontor.

De får også en økonomisk kompensasjon. Mange medlemmer reagerer på at summen ikke står i forhold til utgiftene, forteller Enger.

– Den skal dekke kaffe, rengjøring, slitasje, oppvarming og mer. Det er en veldig gunstig ordning for arbeidsgiver som slipper å betale kontorleie, sier hun.

– Det paradoksale er at vi jobber i en bransje hvor vi skal bringe folk sammen, men arbeidsgiver legger ikke til rette for at vi ansatte skal treffes, sier den tillitsvalgte.

Egencia: Flertallet jobber hjemme

HK-Nytt har sendt en e-post til ledelsen i Egencia med påstanden om at bedriften ikke ivaretar det psykososiale arbeidsmiljøet på hjemmekontorene godt nok. Ledelsen fikk også et spørsmål om hvorfor de ikke prioriterer et velferdsbudsjett.

I tillegg fikk de tilsendt påstanden om at den økonomiske kompensasjonen ikke samsvarer med utgiftene de ansatte har på hjemmekontor.

Her er svaret fra Martin Ferguson, Global Communications & Public Affairs Communications:

«Flertallet av våre kolleger over hele verden er hjemmebaserte og virtuelle arbeidere. Denne strukturen har gitt folk den fleksibiliteten de liker for å balansere deres profesjonelle og personlige liv. Post-pandemiske hybridarbeid-trender utvikler seg fortsatt over hele verden. Vi som mange selskaper ser på hva som fungerer best for våre kolleger og vår virksomhet. Våre medarbeiderundersøkelsesdata fra 2023 tyder på at vi beveger oss i riktig retning. Vi vil alltid være forpliktet til å forbedre ansattes opplevelse.»

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

Dette sier loven:

• Arbeidsgiver skal forsikre seg om at arbeidsforholdene på hjemmekontoret er fullt forsvarlige. Dette gjelder inneklima, arbeidssted- og utstyr og det psykososiale arbeidsmiljøet.

• Arbeidsgiver har også ansvar for hjemmekontor-ansattes helse, miljø og sikkerhet.

• Verneombudet skal så langt det er praktisk mulig ivareta arbeidstakere på hjemmekontor.

• Verken verneombud eller arbeidsgiver har tilgang til den ansattes hjem uten avtale.

• 1. januar trådde en viktig endring i arbeidsmiljøloven i kraft: Det stadfestes at verneombudets oppgaver også omfatter arbeidstakernes psykososiale miljø.

Kilder: Hjemmekontor­forskriften og ­arbeidsmiljøloven

Dette sier loven:

• Arbeidsgiver skal forsikre seg om at arbeidsforholdene på hjemmekontoret er fullt forsvarlige. Dette gjelder inneklima, arbeidssted- og utstyr og det psykososiale arbeidsmiljøet.

• Arbeidsgiver har også ansvar for hjemmekontor-ansattes helse, miljø og sikkerhet.

• Verneombudet skal så langt det er praktisk mulig ivareta arbeidstakere på hjemmekontor.

• Verken verneombud eller arbeidsgiver har tilgang til den ansattes hjem uten avtale.

• 1. januar trådde en viktig endring i arbeidsmiljøloven i kraft: Det stadfestes at verneombudets oppgaver også omfatter arbeidstakernes psykososiale miljø.

Kilder: Hjemmekontor­forskriften og ­arbeidsmiljøloven