Lønnsoppgjøret 2024

Mekler på overtid. Kan bli streik for butikk-, kontor- og lageransatte

Meklingsfristen gikk ut ved midnatt. Nå bruker Handel og Kontor og Virke tirsdag morgen for å prøve å unngå streik.
Partene sto langt unna hverandre når de gikk inn i mekling søndag. Virke-direktør Bernt Apeland (t.v.) og HK-leder Christopher Beckham.

Brian Cliff Olguin

lene@lomedia.no

herman@lomedia.no

Hele 4.256 ansatte på butikker, kontorer og lagre står klare til streik fra tirsdag morgen. Men om de skal på jobb som vanlig eller på streikevakt, er ennå uvisst.

«Inntil du får annen informasjon skal du gå på jobb som vanlig», skriver HK på sine nettsider.

Ytterligere 2.986 medlemmer blir tatt ut fra lørdag 4. mai.

Sia søndag klokka 10 har Handel og Kontor (HK) og arbeidsgiverorganisasjonen Virke sittet hos Riksmekleren i Oslo. Her prøver partene å bli enige om årets lønnsoppgjør for arbeidstakerne i varehandelen.

Fristen for å bli enige gikk ut ved midnatt mandag. Nå mekler de på overtid.

Det er imidlertid ikke uvanlig å sitte over fristen hos Riksmekleren. Under mekling er partene ilagt taushetsplikt. Allmennheten får med andre ord ikke vite hvor nær eller fjern en enighet er.

Dermed kan det bli både natt og morgen før det blir kjent om partene har blitt enige eller om det blir streik.

HK-Nytt følger med. Meld deg på nyhetsbrevet for å få siste nytt rett i e-postkassa.

Saken oppdateres.

Bakgrunn: Snart skal 32.000 butikkansatte få ny lønn

Streik

De drøye 4.000 medlemmene som er klare for streik fra tirsdag 30. april jobber i mange ulike bedrifter. Den klart største, målt i antall HK-medlemmer, er taxfreebutikken på Gardermoen.

Fra lørdag 4. mai blir også ansatte fra blant annet forlagsbransjen tatt ut i streik.

Under er oversikten over de som skal gå ut i streik tirsdag 30. april og lørdag 4. mai dersom det ikke blir enighet under meklinga.

Dersom det blir enighet i meklinga, går resultatet ut til HK-medlemmene som skal stemme over om de aksepterer det. Dersom flertallet av medlemmene stemmer nei blir det likevel streik.

Streik er kompliserte greier. Her er 23 spørsmål og svar om streik.