Ytterligere 3.000 ansatte i varehandelen klare for streik

Ved midnatt går meklingsfristen for lønnsoppgjøret mellom Handel og Kontor og Virke ut. Hvis det ender med streik, er nye 3.000 arbeidstakere med fra lørdag.

Håvard Sæbø

lene@lomedia.no

herman@lomedia.no

Mandag ved midnatt går fristen for meklingen i lønnsoppgjøret mellom Handel og Kontor (HK) og Virke ut. Blir de ikke enige, blir det streik fra tirsdag morgen. Da legger 4.256 HK-medlemmer ned arbeidet.

Lørdag kan de få følge av nye 2.986 medlemmer, melder HK på sine nettsider. De jobber i 183 bedrifter i mange ulike bransjer. Hele 650 av dem jobber i ulike forlag, blant annet Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug.

Det betyr at mer enn 7.000 HK-medlemmer kan være i streik fra lørdag morgen.

Se oversikten nederst i saken.

Et slikt andre streikeuttak vil trolig legge ytterligere press på arbeidsgiverne under meklingen.

Det vil ikke HK kommentere. På nettsida si skriver forbundet at de ikke kan uttale seg til pressen under mekling.

BAKGRUNN: Butikker, kontorer og flyplasser over hele Norge kan bli ramma av streik. Se hele lista over første streikeuttak