Ikke streik: De ansatte på kioskene på Gardermoen har fått tariffavtale

Ledelsen i den britiske kioskkjeden WH Smith har undertegnet tariffavtalen med Handel og Kontor.
KRAVET ER INNFRIDD: De ansatte i WH Smith slipper å streike. De får tariffavtale fra 1. juli. Fra venstre: Retchel Jønnes, Konrad Kogstad, Mateusz Kedziora og Tobias Nilsen.

Brian Cliff Olguin

katharina@lomedia.no

61 ansatte ved de fem WH Smith-kioskene på Gardermoen var villige til å streike for å få tariffavtale. Årsaken til den planlagte streiken var at Handel og Kontor (HK) ikke ble enige med arbeidsgiveren om oppstartsdato for tariffavtalen.

Handel og Kontor foreslo 1. mai. Kiosk-ledelsen ville ha 1. august.

Mandag 13. mai ble partene enige om at tariffavtalen skal gjelde fra 1. juli.

– Jeg er fornøyd med at vi får en tariffavtale, men jeg er ikke fornøyd med at den gjelder fra 1. juli, sier salgsmedarbeider Konrad Kogstad (21) ved WH Smith på Gardermoen.

Hadde håpet på mer

Da de ansatte i WH Smith på Gardermoen tok kontakt med Handel og Kontor (HK), fikk de vite at tariffavtale vil gjelde fra den datoen kravet om det ble sendt inn. HK sendte et krav om tariffavtale til den britiske kioskledelsen 5. januar.

Kogstad og kollegene så for seg at de ville få etterbetalt forskjellen i lønn mellom det de tjente før og etter tariffavtale fra denne datoen.

I dag har kioskmedarbeiderne i WH Smith en flat timelønn på 185 kroner i timen. Med tariffavtale vil de mest erfarne ansatte øke timelønna si med 60 kroner i timen.

– Jeg og de andre medlemmene skulle gjerne hatt de ekstra pengene fra januar. Med tariffavtale får vi også bedre helge- og kveldstillegg, sier Kogstad.

Var redd streiken ville vare

Kirsty Weatherhead representerer HK-medlemmene i WH Smith i prosessen med å få en tariffavtale.

– Det viktigste nå er at vi har fått en tariffavtale og at vi til neste år vil ha et vanlig lønnsoppgjør, sier Weatherhead.

Siden HK og kioskledelsen ikke ble enige, møttes de til mekling 2. mai hos Riksmekleren. Heller ikke der kom de til enighet. Dermed planla HK streik fra 16. mai.

Medlemmene var klare for å streike, men de var også redde for at arbeidsgiver ikke ville komme dem i møte og at streiken ville vare i flere uker – kanskje hele sommeren, ifølge Weatherhead.

Når medlemmer streiker, får de ikke lønn, men et streikebidrag på 5.310 kroner i uka fra HK.

Weatherhead forteller at Riksmekleren foreslo 1. juli som oppstartsdato.

– Medlemmene begynte å regne på hva de ville gå glipp av ved å ikke jobbe røde dager i mai og overtid i sommer. Om lag 60 prosent av medlemmene godtok 1. juli, sier Weatherhead.

HK-Nytt har ringt og sendt en e-post til WH Smith for en kommentar, men ikke fått svar ennå.

Bakgrunn: Ansatte ved Gardermoen er klare til å streike for tariffavtale