Målet var 4.000 nye medlemmer og 100 nye tariffavtaler i servicesektoren. Slik gikk det
En tre år lang kampanje for å organisere flere i servicesektoren har gitt mersmak. Nå vil LO videreføre satsingen lokalt.
OPPSUMMERER: LO-sekretær Terje Olav Olsson (t.v.) og Onur Safak Johansen og Ståle Dokken fra LOs organisasjonsavdeling er godt fornøyd med resultatet av den treårige kampanjen i servicesektoren. Nå skal arbeidet videreføres i regionene.
Ragnhild Heyerdahl
Saken oppsummert
ragnhild@lomedia.no
De siste tre årene har LO og forbundene satset tungt for å øke organiseringen i servicesektoren. Denne uka er den ekstraordinære kampanjen ved veis ende. Målet som ble satt for tre år siden, var 4.000 nye medlemmer og 100 nye tariffavtaler totalt. Fasit er at LO og forbundene som har vært involvert i prosjektet, kan telle opp:
• 3.863 nye yrkesaktive medlemmer
• 134 nye tariffavtaler
• 225 nye tillitsvalgte
LES OGSÅ: Tariffavtale gir deg mer å rutte med i ferien
Tariffavtalene er viktigst
– Kampanjen har vært en suksess. Det finnes ikke noe annet ord for det, sier LO-sekretær Terje Olav Olsson til LO-Aktuelt.
De nesten 4.000 medlemmene er netto økning i yrkesaktive medlemmer. Studenter, pensjonister og andre ikke er regnet med. Det er heller ikke personer som har meldt seg inn, men som etter få måneder har sluttet å betale.
Når han skal oppsummere tre års innsats, er det likevel ikke tallet 3.863 Olsson er mest opptatt av.
– Den store suksessen her er tariffavtalene, og ikke minst at vi har revitalisert og bygd opp nye klubber, sier Olsson.
For når en får tariffavtale og tillitsvalgte på plass, da kommer også medlemmene, påpeker LO-sekretæren.
– Det er der vi kommer til å se resultatene på litt sikt, mener han.
Én av fem er organisert
Rundt 1,2 millioner mennesker jobber i privat tjenesteytende næring i Norge – også kalt servicesektoren. Denne delen av arbeidslivet har lenge vært LOs hodepine. For mens industrien og offentlig sektor tradisjonelt har hatt en sterk fagforeningskultur med høy andel organiserte, er store deler av servicesektoren preget av svak organisering, mye deltid og midlertidige stillinger. Bare én av fem arbeidstakere er organisert, og langt færre er dekket av en tariffavtale enn ellers i arbeidslivet.
Samtidig er det først og fremst i servicenæringene at sysselsettingen har vokst. De delene av arbeidslivet der fagforeningene står sterkt, har med andre ord krympet. Mens den sektoren der LO står svakest, har vokst.
Det var denne utviklingen LO ville gjøre noe med, da ledelsen for snart fire år siden vedtok en «ekstraordinær og langsiktig organiseringskampanje for servicesektoren». Seks forbund ble med på satsingen og til sammen sju prosjektsekretærer ble ansatt for å verve medlemmer og danne grunnlag for tariffavtaler og klubber.
LES OGSÅ: Servicesektoren skal bli velorganisert
Videreføres regionalt
Nå er prosjektet formelt avsluttet, men såpass fornøyd er LO og forbundene med resultatet, at de lover å videreføre satsingen.
Allerede for 2020 setter LO av 14 millioner kroner til arbeidet. Men nå overleveres stafettpinnen til LO-regionene.
LES OGSÅ: LO-offensiv gir gode resultater
Tanken er at forbundene og regionrådene skal utarbeide sine egne lokale prosjekter og at de kan søke økonomisk støtte fra LO sentralt, for eksempel til frikjøp av tillitsvalgte.
De første planene er allerede i støpeskjeen, forteller spesialrådgiver Ståle Dokken i LOs organisasjonsavdeling. Region Vestlandet vil for eksempel videreføre sin satsing på å organisere på kjøpesentrene og på flyplassen på Flesland. Her går flere forbund sammen om å sette seg konkrete mål i et felles prosjekt.
Og nettopp dette har vært en av de store suksessfaktorene i løpet av den tre år lange kampanjen, mener Terje Olav Olsson: LO og forbundene har lyktes med å styrke fellesskapsfølelsen og jobbe sammen i stedet for hver for seg.
Ny giv for LO-familien
– Vi har fått en annen spirit. «Vi i LO»-følelsen har blitt mye mer fremtredende, mener Olsson.
Som eksempel trekker Ståle Dokken fram et møte i Asko hvor tillitsvalgte fra både Transportarbeiderforbundet og HK deltok.
– De sju i Transportarbeiderforbundet var alle mest opptatt av hvordan de skulle verve for HK. Det har jeg ikke opplevd før, og jeg har jobbet lenge i huset her, humrer Ståle Dokken.
Ellers er det én erfaring serviceprosjektet har vist, mener LO-sekretær Olsson, og det er at det er den gode, gamle – men arbeidskrevende – måten å organisere på, som fungerer.
– Du må være synlig og du må være tilstede. Det nytter ikke å kaste inn noen flygeblader og så gå igjen, avslutter han.
LOs kampanje i servicesektoren
• Kampanjeperioden har vært på tre år (2016-2019).
• Kampanjen hadde som mål å styrke organiseringen i servicesektoren.
• Det ble ansatt sju prosjektsekretærer som skulle jobbe med kampanjen.
• Seks forbund har vært representert i arbeidsgruppa: HK, Arbeidsmandsforbundet, Fellesforbundet, Transportarbeiderforbundet, El & IT Forbundet og Fagforbundet.
• Det overordnede målet var 4.000 nye yrkesaktive medlemmer og 100 nye tariffavtaler.
Flere saker
HK-tillitsvalgt Tommy Skogstad sier at folk er bekymret.
90 mister jobben i Sparebank 1: – Det blei helt stille i rommet
Tromsø sier nei til søndagsåpne butikker.
Håvard Sæbø
Butikkansatte får beholde søndagen som en fridag
Hvert fjerde år har Stein Erik Lauvås søkt om permisjon. HK har innvilget søknaden hver gang.
Østfold Ap
Tilbake på jobb etter 22 års permisjon
Kasper Holgersen
Når skal deltidsansatte få overtidsbetalt? LO og NHO er rykende uenige
Håvard Sæbø
Dette betyr statsbudsjettet for din lommebok
Åge Forbord, stasjonsarbeider og leder for Innherred Handel og Kontor, forteller at omsetningen synker når stadig flere kunder lader strøm i stedet for å fylle bensin.
Privat/Dagsavisen
Døden for bensinstasjoner: Åge har mistet 3500 kolleger på ti år
LOs kampanje i servicesektoren
• Kampanjeperioden har vært på tre år (2016-2019).
• Kampanjen hadde som mål å styrke organiseringen i servicesektoren.
• Det ble ansatt sju prosjektsekretærer som skulle jobbe med kampanjen.
• Seks forbund har vært representert i arbeidsgruppa: HK, Arbeidsmandsforbundet, Fellesforbundet, Transportarbeiderforbundet, El & IT Forbundet og Fagforbundet.
• Det overordnede målet var 4.000 nye yrkesaktive medlemmer og 100 nye tariffavtaler.