Utstyr til hjemmekontoret kan gi skattesmell
Mange arbeidsgivere kan ha vurdert feil når de har gitt bort utstyr til ansattes hjemmekontor uten å trekke skatt av det.
SKATTLEGGES? Skatteetaten mener at du ikke må skatte av kontorutstyr du har fått av arbeidsgiveren din. Det stiller Simployer seg tvilende til.
Erlend Angelo
Saken oppsummert
jathushiga@lomedia.no
Det er Simployer, en bedrift som leverer personalsystem, personalhåndbøker og kompetanse om arbeidslivets spilleregler, som frykter dette. Bakgrunnen er en prinsipputtalelse Skatteetaten kom med i november 2020. FriFagbevegelse skrev om uttalelsen her.
I uttalelsen fra Skatteetaten kom det fram at utstyr kan gis til ansatte uten at de må skatte av det, dersom det er nødvendig utstyr og hovedformålet med anskaffelsen er at utstyret skal brukes i sammenheng med jobb. Dette bryter med måten man har tolket regelverket tidligere hvor ansatte måtte låne utstyr til hjemmekontoret, for å unngå å skatte av det, mener Simployer.
– Dette er ikke i tråd med den praksis som har vært gjeldende tidligere hvor det har vært skattepliktig å gi noe til sine ansatte. Vi stiller oss undrende til den argumentasjon direktoratet fremfører i uttalelsen, og det resultat den har gitt, sier Simployers økonomirådgiver Espen Øren til HK-Nytt.
Les også: Gard satte en stopper for søndagsåpen butikk
Kan ansatte risikere å måtte betale skatt på sikt?
I uttalelsen begrunner Skatteetaten at arbeidsgivere kan få skattefradrag hvis hovedformålet med kontorutstyret er at den ansatte skaffer seg utstyret for å bruke det i arbeidet.
«Når det gjelder utgifter til kontorutstyr som skal benyttes på hjemmekontoret, så vil kostnaden både kunne ha et privat formål og et inntektsskapende formål. Dersom en og samme kostnad er pådratt med flere formål for øye, er det som utgangspunkt avgjørende for fradragsretten hvilket formål som må antas å ha vært avgjørende (hovedformålet). Fradragsrett er betinget av at tilknytningen til eget inntektserverv er det vesentligste formålet. Det avgjørende vil da være om kostnadene er nødvendige og egnede til å fremme egen skattepliktig inntekt.» (Utdrag fra uttalelsen fra Skatteetaten 18.11.2020)
Det er særlig dette punktet Øren og kollegaene i Simployer har reagert på. Uttalelsen fra Skatteetaten åpner opp for at utstyret kan brukes også etter korona.
– Når man skal vurdere om en kontorstol kan gis bort til en ansatt skattefritt, må man vurdere om hovedformålet med anskaffelsen er yrkesbruk i hele levetiden til denne stolen. Hvis levetiden er ti år så må den altså ha yrkesbruk som hovedformål i disse ti årene, ikke bare inntil pandemien er over, sier Øren.
Med Ørens gitte eksempel vil det si at hvis den omtalte kontorstolen brukes privat av den ansatte etter pandemien, så er det en fare for at ansatte vil bli skattlagt for anskaffelsesverdien.
Det er slike aspekter som for eksempel levetid som ikke kommer godt nok fram i uttalelsen, sier Øren.
Les også: Monica ble truet til å si opp.– Ulovlig, sier tingretten
Man må alltid sette seg inn i de gjeldende skattereglene
Skatteetaten mener prinsipputtalelsen var nødvendig på grunn av mange henvendelser og spørsmål om hjemmekontor i fjor.
– Dette har ikke vært en like aktuell problemstilling før pandemien og derfor så vi behovet for å komme med denne presiseringen, sier seksjonssjef Lene Marie Ringså.
På Ørens påpeking at uttalelsen ikke i tilstrekkelig grad vurderer hvilken hjemmekontorbruk man vil ha etter at koronapandemien er over, sier Ringså at man til enhver tid er nødt til å sette seg inn i de gjeldende skattereglene som gjelder. Både nå under pandemien og for det som eventuelt kommer etter.
– Det vil alltid være slik at skatteregler må tolkes. Det viktigste er derfor å være bevisst på at noe kan få skattemessige konsekvenser og sette seg godt inn i hvilke skatteregler som gjelder til enhver tid, sier Ringså.
Flere saker
Colourbox.com
Dette kan du få i julegave fra jobben – uten å bli trukket i skatt
OVER OG UT: Elkjøp Vikingskipet legges ned. Gro Pettersen og de to tillitsvalgte Veronika Berge og Trond Åkerland fortsetter i andre varehus i kjeden, men kommer til å savne det gode arbeidsmiljøet.
Brian Cliff Olguin
Butikken legges ned, men ingen mister jobben
– Jeg skulle ønske at bedriften ikke hadde gått til dette skrittet, sier Nina Veiåker Johansen.
Brian Cliff Olguin
Bakkeselskap nekter ansatte å bytte vakter
Årets LO-nål mottakere
ERLEND ANGELO
Disse mottok LO-nåla i år
Er du tillitsvalgt eller verneombud i HK? Da bør du lese forbundets KI-håndbok.
Brian Cliff Olguin
HK lanserer KI-håndbok for tillitsvalgte
Ikke siden 1946 har det vært satt i gang bygging av så få boliger som i fjor.
Sissel M. Rasmussen

