Landsmøte i Handel og Kontor

Samra Akhtar lanseres som ny nestleder i HK

Fire tillitsvalgte i varehandelen vil ha Elisabeth Sundset og Samra Akhtar som nestledere i Handel og Kontor.
NY NESTLEDER?: Samra Akthar foreslås som ny nestleder i Handle og Kontor. Hun har erfaring som tillitsvalgt i luftfarten, mangeårig ansatt i HK og en kort periode som statssekretær for tidligere arbeidsminister Marte Mjøs Persen.

Brian Cliff Olguin

Lørdag starter Handel og Kontors landsmøte. Der skal det velges hvem som skal lede forbundet de neste fire årene.

Det ligger an til kamp om vervene.

Onsdag la valgkomiteen fram sin innstilling. Mens forbundsleder Christopher Beckham støttes av alle, er komiteen delt i sitt syn på nestlederne.

Et flertall på fire av sju vil at 1. nestleder Elisabeth Sundset og 2. nestleder Lena Reitan skal fortsette i sine verv.

Et mindretall på tre av sju vil ha Lena Reitan som 1. nestleder og Raymond Alstad som 2. nestleder. Alstad er leder i region Nord-Norge og hovedtillitsvalgt i LO.

Les også: Dette blir de viktigste sakene på landsmøtet

Ny kandidat

Nå lanseres nok en kandidat. Fire tillitsvalgte i varehandelen vil ha Samra Akhtar som 2. nestleder.

Akhtar har jobbet i HK i en årrekke og har siden årsskiftet jobbet som spesialrådgiver for strategi og politikk.

Hun kommer opprinnelig fra luftfartsbransjen.

De fire forslagsstillerne er Trine Dahlstrøm, hovedtillitsvalgt i Meny, Rozina Nazar, kjedeklubbleder for HK-klubben i Travel Retail Norway, Ellen Merete Thollefsen, hovedtillitsvalgt i Zizzi og Kateryna Bilokin, konserntillitsvalgt i Ikea. Alle er delegater fra region Øst på landsmøtet.

Undring og frustrasjon

I en e-post til HK-Nytt skriver de fire at de i utgangspunktet var innstilt på å gjenvelge den sittende ledelsen. Men etter at valgkomiteen la fram sin innstilling onsdag, stiller saken seg annerledes, mener de.

De fire reagerer blant annet på at mindretallet i valgkomiteen vil erstatte Elisabeth Sundset med Lena Reitan som 1. nestleder.

«Begrunnelsen fra valgkomiteens mindretall fremstår uklar, og det faktum at 2. nestleder velger å stille seg mot 1. nestleder skaper både undring og frustrasjon», skriver de fire.

Om de fire tillitsvalgte får det som de vil, ryker Lena Reitan ut av forbundsledelsen.

FIRE BAK AKHTAR: Kateryna Bilokin, konserntillitsvalgt i Ikea, Ellen Merete Thollefsen, hovedtillitsvalgt i Zizzi ,Trine Dahlstrøm, hovedtillitsvalgt i Meny og Rozina Nazar, kjedeklubbleder for HK-klubben i Travel Retail Norway vil ha Samra Akhtar som 2. nestleder og Elisabeth Sundset som 1. nestleder.

Brian Cliff Olguin / Leif Martin Kirknes

Stiller seg bak Sundset

De fire tillitsvalgte stiller seg bak Elisabeth Sundset og trekker fram hennes lange erfaring som tillitsvalgt i varehandelen.

«Vi ser ingen grunn til at hennes kompetanse må erstattes, og vi stiller oss undrende til at mindretallet i valgkomiteen ønsker å fjerne den kandidaten med lengst erfaring fra vår største overenskomst», skriver de.

Sundset har erfaring som klubbleder og konserntillitsvalgt i Cubus.

Dahlstrøm, Nazar, Thollefsen og Bilokin vil altså erstatte Lena Reitan med Samra Akhtar. De mener Akhtar vil være en kandidat som kan samle forbundet, og de framhever hennes kunnskap om forhandlinger og tariffavtaler.

«Vi tillitsvalgte innen Virkeområdet kjenner godt til hennes uvurderlige bidrag, både for vår egen utvikling som tillitsvalgte og for de lokale avtalene som gagner våre medlemmer daglig», skriver de fire.

Ikke bestemt seg

– Det er veldig hyggelig å bli foreslått, sier Samra Akhtar til HK-Nytt.

Akhtar forteller at hun ikke var kjent med forslaget fra de fire tillitsvalgte. Hun er imidlertid invitert til et møte med region Øst landsmøtedelegasjon fredag.

– Jeg får ta det møtet med dem i morgen og høre hva de sier. Så får jeg bestemme meg etter det, sier hun.

Fawsi Adem, leder i region Øst, forteller til HK-Nytt at de fire tillitsvalgte har informert ham om at de vil foreslå Samra Akhtar som 2. nestleder i HK.

– Vi skal diskutere om regionen skal stille seg bak forslaget på landsmøtesamlinga vår fredag, sier Adem.

– Stilt meg til disposisjon

HK-Nytt har tatt kontakt med Lena Reitan for få en kommentar til at de fire tillitsvalgte mener det skaper undring og frustrasjon at hun stiller mot Elisabeth Sundset som 1. nestleder.

– Jeg har bare stilt meg til disposisjon for valgkomiteen, og så har de laget en delt innstilling. Det er ikke noe verre enn det. Det er ikke sånn at jeg er ute etter Elisabeth, sier Reitan.

– Det er opp til landsmøtet å bestemme hvem som skal lede forbundet. Jeg ønsker alle lykke til, sier hun.

Les også:portrettintervjuet HK-Nytt gjorde med Samra Akhtar i 2023.