Nedbemanning

250 Plantasjen-ansatte mister jobben: – Helt forferdelig, sier tillitsvalgt

Plantasjen legger ned 14 av sine 69 butikker i Norge.
14 butikker legges ned lille julaften i år. TIllitsvalgte Malin Fossback sier at mange er bekymra for framtida.

Brian Cliff Olguin. Innfelt: privat

herman@lomedia.no

Opptil 250 ansatte i Plantasjen mister jobben i løpet av året, ifølge en pressemelding fra selskapet.

Dette gjelder både ansatte i butikkene som legges ned og ansatte på selskapets kontorer i Skedsmo og Kongsvinger.

– Vi syns dette er helt forferdelig, sier leder av HK-klubben i Plantasjen, Malin Fossback til HK-Nytt.

Disse 14 butikkene stenger fra 23. desember 2024:

• Asker, Askøy, Bjørkelangen, Grünerløkka, Kjørbekk, Lund, Lyngdal, Mandal, Mo i Rana, Slemmestad, Steinkjer, Vestby, Østsiden og Øya Larvik.

– Dette er en tung beskjed å motta for de av våre dyktige ansatte som rammes av butikknedleggelsene. Samtidig er dette et nødvendig grep for å sikre Plantasjens framtid i Norge. Vi ser nå framover og har fortsatt en sterk tilstedeværelse med butikker over hele landet, sier Plantasjen-sjef Jesper Lien i pressemeldinga.

Plantasjen har også lagt ned nettbutikken. Det utelukkes heller ikke at flere butikker må legges ned.

Les også: Dette må du vite om nedbemanning

Bakgrunn

Allerede i januar varsla Plantasjen-eier Ratos at de ville innføre et «omfattende kostnadsbesparende program» i 2024, ifølge E24.

I februar blei det varsla at Plantasjen-konsernet måtte spare 175 millioner svenske kroner i 2024. Det skriver E24.

I august kom det fram at kostnadskuttene ikke hadde vært store nok, og at selskapet måtte gjennom en rekonstruksjon i Norge, Sverige og Finland. Rekonstruksjon er et tiltak for å unngå konkurs.

Samtidig blei det varsla at selskapet ville legge ned butikker og gjennomgå størrelsen på organisasjonen, ifølge E24.

«Til tross for betydelige kostnadstiltak, har ikke Plantasjen Norge AS oppnådd tilstrekkelig lønnsomhet i et marked prega av høy inflasjon, noe som har hatt konsekvenser for både kostnadsnivået og forbrukernes kjøpekraft», skriver selskapet i dagens pressemelding.

Plantasjens innkjøps- og logistikkselskaper omfattes ikke av rekonstruksjonen og vil fortsette å operere som normalt, ifølge Plantasjen.

Aktuelt: LO saksøker Plantasjen – krever kortere arbeidsuke for ansatte

Bekymra for framtida

Tillitsvalgt Malin Fossback opplyser om at de ansatte blei informert om dette på allmøte morgenen torsdag 19. september.

– Det er ingen som syns dette er noe trivelig, sier Fossback.

I pressemeldinga skriver Plantasjen at de har ambisjoner om å opprettholde drifta i så mange av de resterende butikkene som mulig. Men de understreker også at dette kan bli påvirka av forhandlingene i rekonstruksjonsprosessen. Med andre ord utelukker de ikke at flere butikker kan legges ned.

Fossback forteller at mange ansatte nå er bekymra for framtida.

– Det er mange som frykter at de kan miste jobben.

Nå jobber HK-klubben, sammen med ledelsen, med nedbemanningen. Ansiennitet og kompetanse er de to viktigste kriteriene for hvem som får beholde jobben, ifølge Fossback.

– Vi har blitt inkludert gjennom hele prosessen og har et godt samarbeid med ledelsen, sier Fossback.

Det er ennå ikke bestemt hvor mange som vil miste jobben på Plantasjens kontorer.

Nå skal klubben jobbe hardt for å ivareta medlemmene – både de som mister jobben og de som blir stående igjen med 250 færre kolleger.