Landsmøte i Handel og Kontor

Det blir kamp om å bli nestleder i Handel og Kontor

Disse mener valgkomiteen skal lede HK de neste fire årene.
TRE TIL TO PLASSER: Raymond Alstad, Elisabeth Sundset og Lena Reitan kjemper om å bli nestledere i Handel og Kontor.

Brian Cliff Olguin/Martin Guttormsen Slørdal

Handel og Kontors (HK) landsmøte starter lørdag 21. september.

I dag, onsdag før landsmøtet, har valgkomiteen levert sin innstilling til hvem som skal være leder og nestledere i forbundet, og hvem som skal sitte i forbundsstyret.

Dagens ledelse består av forbundsleder Christopher Beckham, 1. nestleder Elisabeth Sundset og 2. nestleder Lena Reitan.

Et flertall i valgkomiteen vil at denne trioen skal fortsette de neste fire årene.

Et mindretall vil at Lena Reitan rykker opp til 1. nestleder og at Raymond Alstad blir 2. nestleder. Det innebærer at Elisabeth Sundset ryker ut av forbundsledelsen.

Raymond Alstad ble lansert som ny nestleder i mars av region Nord-Norge. Alstad er leder i denne regionen, hovedtillitsvalgt i LO og leder i bransjerådet HK fagbevegelse.

Med en delt innstilling, ligger det an til kampvoteringer på landsmøtet. Valgene foregår på tirsdag.

Vil beholde Sundset og Reitan

Ingunn Gjerstad er leder i valgkomiteen og en del av flertallet på fire av sju som vil fortsette med dagens ledelse. Valgkomiteen, som har jobbet siden juni, består av ett medlem fra hver av HKs sju regioner. Flertallet består av medlemmene fra region Øst, som Gjerstad kommer fra, Midt-Norge, Agder/Rogaland og Innlandet.

Gjerstad framsnakker Elisabeth Sundset.

– Hun gjør en veldig god jobb som 1. nestleder og har hatt en sterk utvikling de siste fire årene. Elisabeth har en omfattende erfaring fra varehandelen – hun har vært klubbleder og konserntillitsvalgt i Cubus – og hun har erfaring som fagforeningsleder i Trøndelag, sier Gjerstad.

Flertallet vil beholde Lena Reitan som 2. nestleder.

– Lena har gjort en veldig god jobb. Hun har løftet HK på flere felt, og er en god nestleder både politisk og organisatorisk.

TÅLER KAMP: Ingunn Gjerstad er leder i valgkomiteen. Hun synes det er uproblematisk at det blir kamp om vervene.

– Ny, god sammensetning

Linda Gravdal Larsen fra region Vest representerer mindretallet på tre som vil ha Lena Reitan som 1. nestleder og Raymond Alstad som 2. nestleder. Mindretallet består av medlemmene fra region Nord-Norge, Vest og Østlandet Sør.

– Lena er en fantastisk person som brenner for HK. Hun er supergod på skolering og god til å lytte og forstå de utfordringene medlemmene har, sier Larsen.

– Raymond er knallgod på tarifforhandlinger og er god til å snakke medlemmenes sak. Han snakker på en måte som gjør at alle forstår. Han, Lena og Christopher vil være en veldig god sammensetning.

Kandidatene er klare

Så, hva sier nestleder-kandidatene selv?

– Jeg er takknemlig for at jeg har et flertall i valgkomiteen bak meg, og så blir det opp til landsmøtet å ta stilling til det. Jeg har fremdeles mye å bidra med, det er mye arbeid som gjenstår, sier Elisabeth Sundset til HK-Nytt.

– Det er veldig hyggelig at jeg er en del av både flertallets og mindretallets innstilling. Og så har jeg stor tiltro til at landsmøtet velger en god ledelse, sier Lena Reitan.

Raymond Alstad sier at han har lave skuldre før landsmøtet.

– Vi får se hva landsmøtet kommer fram til. Tre i valgkomiteen står bak meg, det er bra. Kanskje er det flere som snur før valget på tirsdag. Det er vel ingen regioner som har bundet sine delegater, sier han.

Populær forbundsleder

Ingen utfordrer Christopher Beckham som forbundsleder. Han er veldig populær, slår Ingunn Gjerstad fast.

– Han har en evne til selvkritikk og til å kunne evaluere arbeidet. Vi opplever at han har en genuin vilje til å styrke vilkårene til de lavest lønte. Folk er spesielt fornøyd med at han er inkluderende og interessert i å diskutere politikk og veivalg. Og så gjør han en veldig god jobb som frontfigur for både handel- og kontordelen i HK, sier hun.

Kamp om plass i forbundsstyret

Valgkomiteen har også en innstilling på hvem som skal sitte i forbundsstyret de neste fire årene.

Også her er det en delt innstilling på en av plassene. Et flertall på fem av sju i valgkomiteen vil at Amir Mayani, leder i Foreningen for luftfart og reiseliv, skal velges inn i forbundsstyret.

Han blir satt opp imot Vigdis Rekdahl fra HK Finans, som et mindretall på to vil at skal fortsette i styret. Rekdahl får støtte av region Østlandet Sør og Agder/Rogaland.

Mayani ble valgt inn i valgkomiteen i juni, men har trukket seg fra komiteen siden han er en kandidat til forbundsstyret.

Det er foreslått ytterligere tre nye kandidater til forbundsstyret: Henning Bråten fra Nord-Norge, Siw Mæhre fra Midt-Norge og Espen Berntsen fra Vest. Disse har hele valgkomiteen i ryggen.

Positiv til kampvoteringer

Det kan komme andre forslag til alle vervene under landsmøtet. Ingunn Gjerstad synes det er positivt med kamp om posisjonene.

– Da må folk tenke igjennom hvem man vil ha og vurdere kandidatene ut fra hva de står for og hva de gjør. Vi skal ikke være redde for kampvoteringer, men vi skal behandle folk ordentlig, sier lederen i valgkomiteen.

– Vi må ha et forbund hvor ledelsen speiler flere grupper av medlemmer slik at folk kjenner seg igjen, sier hun.

Les portrettintervjuene vi har gjort med de tre som kjemper om nestleder-vervene de siste årene:

Elisabeth Sundset

Lena Reitan