– Amedia bryter avtalen
HK beskylder Amedia for å ha brutt drøftingsplikten i forbindelse med sentralisering av kundesentrene.
Saken oppsummert
lene.svenning@lomedia.no
Handel og Kontor har i dag bedt Mediebedriftenes Landsforening (MBL) om et forhandlingsmøte på vegne av HK-klubbene i Avisa Nordland, Østlands-Posten og Romerikes Blad. Årsaken er at forbundet mener eieren Amedia har bestemt seg for å avvikle kundesentrene i avisene og etablere et sentralt kundesenter i Drammen, uten å drøfte dette med de tillitsvalgte.
– Dette er et brudd på Hovedavtalen mellom LO og NHO. Dette har skjedd uten nevneverdige drøftelser med HK-klubbene, sier Torbjørn Brox Webber, faglig sekretær i Handel og Kontor.
Gjelder alle
Webber hevder at det i alle Amedias aviser har foregått en for dårlig prosess i forbindelse med planene om sentralisering av kundesentrene.
– Foreløpig har vi bare fått inn uenighetsprotokoller fra HK-klubbene i Avisa Nordland, Østlands-Posten og Romerikes Blad, men dette gjelder alle avisene i konsernet. Vi kan ikke vente på resten, vi har dårlig tid. Amedia vil ventelig ta en beslutning om sentralisering før jul, sier han til HK-Nytt.
60 arbeidsplasser
Nå håper Webber at forhandlinger mellom HK og MBL vil føre fram.
– Vårt formål er å få restartet dette arbeidet, slik at vi kan starte en reell prosess hvor de tillitsvalgte har muligheter til å påvirke utfallet av denne saken. Jeg er overrasket over at HK har blitt involvert i så liten grad, sier han.
En slik sentralisering vil få store konsekvenser for de ansatte.
– Dette handler om 60 arbeidsplasser i distriktene som vil forsvinne, sier Torbjørn Brox Webber.
Avviser brudd
Konserndirektør Tom Helge Rønning i Amedia avviser at konsernet har brutt drøftingsplikten i Hovedavtalen.
– Det er jeg ikke enig i. Jeg føler meg trygg på at vi har gjennomført en god prosess med involvering av de tillitsvalgte, sier han til HK-Nytt.
Rønning understreker at beslutningen om sentralisering ikke er tatt, men at det vil bli gjort før jul. Sentraliseringen vil, om den blir gjennomført, skje i løpet av neste år.
Bakgrunnen for ønsket om en sentralisering av kundesentrene er rasjonalisering.
– Vi ser muligheter for effektivisering og større fleksibilitet når det gjelder åpningstider og bemanning, sier konserndirektøren.
Flere saker
Natalija Kandic og Vilde Gjesdal snakket med unge på jobb om blant annet kameraoveråking og arbeidskontrakter.
Brian Cliff Olguin
Natalija og Vilde sjekket Alna-senteret for snusk
FELLESSKAP: Runa Bjørk Erga stiftet nye bekjentskap gjennom lek, moro og diskusjoner.
Brian Cliff Olguin
Ikke bare lek og moro – boligpresset preget sommerkonferansen
Brian Cliff Olguin
30 ansatte har mistet jobben i Norsk Folkehjelp
Morten Hermansen er glad for at han slipper en runde i lagmannsretten.
Brian Cliff Olguin
Morten får beholde jobben. Arbeidsgiver dropper anken
Unge og midlertidige ansatte i reiseliv og servering er særlig utsatt for seksuell trakassering, ifølge Arbeidstilsynet.
Lina Winge (illustrasjonsbilde)
Sommervikarer har høyere risiko for å bli seksuelt trakassert
En større andel av befolkningen er nå arbeidsledige.
Beate Oma Dahle / NTB