FORHANDLER: LOs nestleder Roger Heimli (t.v.) leder LOs forhandlingsdelegasjon i lønnsoppgjøret med Virke. Torgeir Kroken leder arbeidsgivernes delegasjon.

Brian Cliff Olguin

Nå forhandles det om lønna til de butikkansatte

Både LO og Virke skjeler kraftig til resultatet i LO-NHO-oppgjøret.
12.04.2021
13.04.2021 12:20

lene.svenning@lomedia-no

Tirsdag startet lønnsoppgjøret mellom LO og Virke. Forhandlingene får betydning for 34.000 LO-medlemmer i åtte ulike forbund, hvor HK er det største. Partene har 30 ulike tariffavtaler som skal reforhandles. En av dem er den viktigste tariffavtalen i varehandelen: Landsoverenskomsten mellom LO/HK og Virke. Siden dette er et såkalt mellomoppgjør, er bare lønn temaet.

Les også: Amazon har drevet et skittent spill, mener amerikansk LO etter tap i historisk avstemning

2,7 prosent i NHO-oppgjøret

Lønnsoppgjøret mellom LO og NHO ble ferdig søndag. Resultatet fra det som kalles frontfaget pleier å sette standarden for lønnsoppgjøret med Virke. LO og NHO ble enige om en ramme på 2,7 prosent.

– Vi legger frontfagets ramme til grunn, bekrefter LO-nestleder Roger Heimli.

Han skal lede LOs forhandlingsdelegasjon.

Det samme sier Torgeir Kroken, som leder forhandlingene på Virkes side av bordet.

– Vi regner med å følge opp frontfaget, sier han.

Les også: HK: – Svært godt fornøyd med meklingsresultatet

Mer å hente

Både landsoverenskomsten med HK og grossistoverenskomsten med Fellesforbundet inneholder garantilønnsbestemmelser. De har resultert i lønnsøkning fra 1. februar. I landsoverenskomsten ble lønna for ansatte med lengst ansiennitet (trinn 6) økt med 3,10 kroner i timen fra 1. februar.

I grossistoverenskomsten økte lønna med 2,30 kroner i timen fra samme dato.

HK-leder Christopher Beckham mener det er rom for ytterligere lønnsøkning innenfor ramma til frontfaget.

– Jeg vil hevde at det er penger igjen, sier han.

Lavlønnstillegg

I forhandlingene med NHO ble det gitt et lavlønnstillegg på 1 krone i timen, på toppen av det generelle tillegget på 2,25 kroner. Lavlønnstillegget ble gitt til ansatte som er omfattet av overenskomster med en gjennomsnittslønn på under 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. LO og Virke har brukt den samme modellen for å avgjøre hvem som får lavlønnstillegg. Siden 2018 har gjennomsnittslønna i landsoverenskomsten ligget over 90 prosent. Dermed har det ikke blitt et lavlønnstillegg på denne overenskomsten de siste årene.

Vil unngå mekling

Det er satt av to dager til dette lønnsoppgjøret. LO og Virke har for vane for å bli enige i forhandlinger. Partene har aldri benyttet seg av mekling i mellomoppgjørene.

– Jeg skal aldri si aldri, men målet mitt er at vi kommer i mål uten mekling, sier Roger Heimli til HK-Nytt.

– Vi har tradisjon for konstruktive og gode forhandlinger som fører fram til en løsning. Jeg håper vi klarer det denne gangen også, sier Torgeir Kroken i Virke.

På grunn av koronarestriksjoner vil bare et fåtall fra forhandlingsdelegasjonene være fysisk til stede under forhandlingene. Resten vil delta digitalt.

Les også: Hvordan kan 2,25 kroner i timen bli 2,7 prosent? Lønnsoppgjøret forklart

LO-Virke-oppgjøret:

• Forhandlinger 13. og 14. april

• Disse LO-forbundene deltar: Handel og Kontor, Fellesforbundet, Fagforbundet, Forbundet for ledelse og teknikk, Norsk Arbeidsmandsforbund, Norsk Tjenestemannslag, Norsk Nørings- og nytelsesmiddelarbeiderforbund og El og IT Forbundet.

• LO og Virke har 30 ulike tariffavtaler som omfatter 34.000 medlemmer

• LOs nestleder Roger Heimli leder forhandlingene