AVTALESTRID: De ansatte ved Heidenreichs lager på Skedsmo er medlemmer i to ulike LO-forbund. Det er HKs tariffavtale som gjelder.

Roy Ervin Solstad

LO-forbund krangler om medlemmer

Lageransatte vil bytte til en mer lukrativ tariffavtale. Det har LO satt en stopper for.
23.10.2017

hk-nytt@lomedia.no

Transportarbeideren skriver at 32 lageransatte ved rørgrossisten Heidenreich på Skedsmo har meldt seg inn i Transportarbeiderforbundet (NTF). De vil at NTFs tariffavtale skal gjelde på bedriften. Det vil gi dem en lønnsøkning på mellom 40.000 og 100.000 kroner, skriver Transportarbeideren.

Det er imidlertid ikke så enkelt. Handel og Kontor har allerede tariffavtale med Heidenreich, og organiserer de lageransatte. Dermed vil ikke LO gi grønt lys til NTF.

LES OGSÅ: «Tone» handlet hos konkurrenten, fikk advarsel om oppsigelse

Taper penger

I HK-avtalen ligger minstelønna på mellom 158 og 193 kroner i timen. NTF sin avtale har en timelønn på 213 kroner.

– Vi taper flere tusen kroner hver måned, sier Lamin Bojang, leder for interimsstyret for de 32 medlemmene i Transportarbeiderforbundet på Heidenreich på Skedsmo.

Fredrik Winger Solvang i Oslo Transportarbeiderforening er frustrert.

– Jeg synes ikke det er riktig at HK holder lagerarbeiderne nede i lønn, sier han til Transportarbeideren.

HK har 13 medlemmer på dette lageret og tre i administrasjonen samme sted. HK har i tillegg medlemmer og tariffavtaler på en rekke andre Heidenreich-avdelinger i Norge.

Kravet avvist

Transportarbeiderforbundet ba LO om en godkjenning av et tariffavtalekrav ved Heidenreich i slutten av august. Dette ble avvist av LO fordi HK har tariffavtale med bedriften.

Ifølge en såkalt grenseavtale mellom de to LO-forbundene, skal NTF organisere ansatte på lager. Unntaket er i kombinerte engros- og detaljforretninger. Dette er HKs område.

HK-nestleder Bjørn Mietinen opplyser til Transportarbeideren at forbundet har hatt tariffavtale med Heidenreich siden 1948. For ti år siden ble bedriftens avdeling på Skedsmo delt i to avdelinger. Mietinen sier at HKs tariffavtale ble videreført for både administrasjon og lager.

HK-nestlederen påpeker overfor Transportarbeideren at det er mer enn lønn som avgjør hvor den enkelte skal være organisert.

– Jeg kjenner ikke lønnsnivået på Heidenreich, og det kan være forskjell på minstelønnssatser og den reelle lønna, sier han.

NTF skulle dessuten tatt kontakt med HK før de begynte å verve medlemmer på Heidenreich, mener Mietinen, og viser til at det står i grenseavtalen.

Vil hindre LO-lekkasje

Fredrik Winger Solvang skjønner uansett ikke hvordan HK kan tviholde på medlemmene.

– Jeg synes det er utrolig urettferdig at de skal holdes nede på det lønnsnivået, jeg skjønner ikke hvordan HK kan forsvare det. Vi ser at HK-medlemmer på andre grossistlagre melder jeg ut av HK og inn i YS, fordi de blir nektet en bedre tariffavtale i LO, sier han.

Bjørn Mietinen i HK er ikke sikker på at LOs konkurrent YS vil få opprettet tariffavtale på Heidenreich så lenge HK allerede har avtale der.

FIKK DU MED DEG DISSE SAKENE?

• Kari fikk 65.000 kroner da hun mistet jobben

• Virke vil slanke tariffavtaler og arbeidsmiljøloven

23.10.2017