UENIGE: Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i arbeidsgiverorganisasjonen Virke ønsker seg større fleksibilitet i tariffavtalene. Det er det store muligheter for i dag, svarer HK-leder Trine Lise Sundnes. Bildet er fra Arendalsuka i fjor.

Virke vil slanke tariffavtaler og arbeidsmiljøloven

Virke-direktøren vil forenkle både tariffavtalene og arbeidsmiljøloven, og fjerne flere reguleringer av arbeidstida. Ellers takk, sier HK-lederen.
09.10.2017

– Tariffavtalene har blitt tjukkere år for år og vanskeligere å forstå for bedriftene, mener Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i arbeidsgiverorganisasjonen Virke.

Hun mener det er på tide å forenkle tariffavtalene. En tilpasning til det moderne arbeidslivet må til, mener Madsen, ellers vil tariffavtalene råtne på rot.

– Jeg er bekymret for at vi gjør oss utilgjengelig for bedrifter som står i en beintøff konkurransesituasjon, sier hun til HK-Nytt.

LES OGSÅ: Ja, vi vil ha hjemmekontor

Arbeidstiden er problemet

Madsen tror mange flere bedrifter ville inngått tariffavtaler hvis det hadde vært mulig å tilpasse dem lokalt, altså på arbeidsplassene.

Det er blant annet bestemmelsene om arbeidstid Virke-direktøren vil endre på.

– Det er behov for en annen type fleksibilitet i arbeidsdagen, både knyttet til hvor og når på døgnet man arbeider. Det handler om behovet for å være tilgjengelig for kunder hvor enn de er i verden, og om arbeidstakernes egne ønsker om en tilpasset arbeidshverdag, sier hun.

– For komplisert

Vibeke Hammer Madsen mener at det ikke er nok å forenkle avtaleverket. Hun ønsker seg også endringer i arbeidsmiljøloven. Også denne er for komplisert, mener hun.

– Det er få ledere som kan si at de kjenner arbeidsmiljøloven ut og inn. Den er blitt så omfattende, og har så mange forbehold, sier hun.

Det gjelder blant annet kapittelet om arbeidstid. Her er det behov for å tenke nytt, mener Virke-direktøren.

– I mange bedrifter er medarbeiderne nå mer oppgavestyrte og mindre tidsstyrte, men i både tariffavtalene og arbeidsmiljøloven er det nesten utelukkende fokus på timer og minutter. Vi er nødt til å se på dette på nytt, sier hun.

Vil ha forenklings-utvalg

Inger Lise Blyverket, direktør for forhandlinger og arbeidslivspolitikk i Virke, opplyser om at arbeidsgiverorganisasjonen nylig har foreslått overfor regjeringspartiene å sette ned et utvalg som skal se på forenkling av arbeidsmiljøloven. Under tariffoppgjøret i fjor satte Virke og HK ned et felles utvalg som skal se på mulighetene for forenkling av tariffavtalene deres. Dette utvalget skal legge fram arbeidet sitt på en samarbeidskonferanse i november.

HK-leder Trine Lise Sundnes er fornøyd med dette arbeidet.

– Vi er på god vei mot å digitalisere avtalene. Dette er et nybrottsarbeid, sier hun.

– Tariffavtalene er fleksible

Sundnes vil imidlertid ikke være med på at tariffavtalene er lite fleksible.

– Hvis man har et godt samarbeid mellom partene på bedriftene er det mulig å få til mange løsninger innenfor tariffavtalene. Det er få uenigheter knyttet til arbeidstid som vi får på vårt bord, sier hun til HK-Nytt.

Sundnes er ikke overrasket over at Virke ønsker seg færre reguleringer av arbeidstida i både tariffavtaler og loven.

– Dette er ikke noe nytt. Det ligger til arbeidsgiversiden å prøve å få til størst mulig frihet for sine medlemmer. Vi jobber for det samme for våre medlemmer. Foreløpig er det ingenting som tilsier at våre medlemmer vil gi slipp på sin frihet. Dette er en del av kampen mellom arbeid og kapital, sier forbundslederen.

Sundnes har ikke sansen for forslaget om et nytt utvalg som skal se på arbeidsmiljøloven.

– Jeg tror man skal være forsiktig med å skape usikkerhet i arbeidslivet ved å sette ned nye lovutvalg, sier hun.

FLERE SAKER FRA HK-NYTT:

• HK-medlemmer på tinget