JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fikk smell på 77 millioner kroner: Nå har HK kontroll på kontingenten

Lettelsen brer seg i Handel og Kontor etter at forbundet har fått på plass et nytt og langt billigere medlemssystem.
PÅ SKINNER: Etter flere år med mye krøll og store utgifter, har HK fått på plass et medlemssystem som fungerer. Det er forbundsleder Christopher Beckham svært glad for.

PÅ SKINNER: Etter flere år med mye krøll og store utgifter, har HK fått på plass et medlemssystem som fungerer. Det er forbundsleder Christopher Beckham svært glad for.

Kasper Holgersen

lene@lomedia.no

– Dette er en gladsak!

Det sier forbundsleder Christopher Beckham, idet han skal la seg intervjue om Handel og Kontors (HK) nye medlemssystem.

Gladsak kunne det knapt kalles for to år siden, da HK-Nytt skrev at forbundet hadde brukt 77 millioner på et annet system, kalt FAM. Det skulle bygges opp fra bunnen og være helt tilpasset forbundets behov.

Prisen på FAM var i utgangspunktet 12 millioner kroner. Etter kort tid ble den oppjustert til 22,6 millioner kroner. Men det ballet altså kraftig på seg.

FAM fungerte ikke etter hensikten, og kostnadene til konsulenter økte. Da taksameteret sto på 77 millioner kroner, satte forbundsstyret ned foten.

– De videre utviklingskostnadene med FAM vil bli for store. Vi var ikke sikre på at vi klarte å få kostnadene under kontroll, forklarte Beckham den gangen.

Billigere enn antatt

Men behovet for å skifte ut det gamle medlemssystemet var ikke blitt mindre. I fjor inngikk forbundet en avtale om å kjøpe nok et medlemssystem, denne gangen av selskapet Compendia. Ti andre LO-forbund bruker det samme.

Prisen var estimert til 6 millioner kroner pluss 2 millioner kroner i året til drift av medlemssystemet.

Nå er det på plass. Sluttsummen for innkjøp ble 5,5 millioner kroner, altså 500.000 kroner under estimatet. Prisen på drift av systemet avhenger av antall medlemmer. I 2024 vil kostnadene bli på om lag 3,6 millioner kroner.

Systemet gjør jobben det skal.

– Det er ikke så high-tech som FAM, men det har alle funksjonene vi trenger. Det er ei folkevogn, ikke en Porsche, det ruller og går og alt fungerer. Nå har vi orden på medlemmene og økonomien, nå har vi kontroll, sier Beckham fornøyd.

Enklere liv

Compendia og HK har utviklet en egen portal for bedriftene som betaler inn kontingenten etter å ha trukket den fra lønna til de ansatte. Det har lettet kontingentinnkrevingen betraktelig. Og med det nye systemet kan medlemmer som selv betaler inn kontingenten sin få e-faktura i nettbanken i stedet for en faktura på e-post eller i posten.

Det betyr at det er langt færre som dropper ut som medlemmer. Og det har frigitt mye tid for de ansatte i HKs administrasjonsavdeling, opplyser Beckham.

Ved innføringen av det nye medlemssystemet har HK brukt en av sine egne ansatte som prosjektleder, på heltid. Det har gjort at prosessen har gått ganske så knirkefritt. Ben-Julian Husvik får skryt av sjefen.

– Han kjenner HK ut og inn og har tillit blant kollegene. Det hadde ikke gått så lett uten ham.

Beckham skryter også av resten av de ansatte i forbundet.

– Arbeidsbelastningen i denne perioden hvor vi har måttet håndtere flere medlemssystemer har vært stor. All honnør til de ansatte som har stått i det, sier han.