HK kjøper nytt medlemssystem til en brøkdel av prisen av det gamle

Denne gangen satser de på det samme medlemssystemet som ti andre LO-forbund bruker.
PRØVER IGJEN: HK kjøper et nytt medlemssystem. HK-nestleder Lena Reitan kjenner seg trygg på at dette er et godt valg.

André Kjernsli

I høst skrev HK-Nytt om at HK har brukt 77 millioner kroner på et medlemssystem som ikke duger. Forbundet hadde gått til innkjøp av et nytt, skreddersydd medlemssystem, FAM. Ikke bare skulle det holde orden på medlemmene og kontingentinnbetalingen, det skulle også gjøre det enkelt for ansatte og tillitsvalgte å kjøre ut statistikker og gi medlemmene målrettede tilbud. Problemet var at FAM ikke fungerte etter hensikten. I forsøkene på å få det til, økte kostnadene til bruk av konsulenter.

Derfor bestemte forbundet seg for å avslutte avtalen med leverandøren og heller finne en ny.

– De videre utviklingskostnadene med FAM ville bli for store. Vi var ikke sikre på at vi klarte å få kostnadene under kontroll, sa HK-leder Christopher Beckham til HK-Nytt i oktober.

Gjør som andre LO-forbund

Nå har HKs forbundsstyre vedtatt hvilket medlemssystem de skal kjøpe. Denne gangen har forbundet satset på hyllevare. Det betyr at systemet i all hovedsak er ferdig utviklet og ikke skreddersydd til HK.

HKs nestleder Lena Reitan har ledet en arbeidsgruppe som har vurdert ulike leverandører. Gruppa har blant annet besøkt flere andre LO-forbund for å se på deres medlemssystemer og høre hva de synes om dem. To systemer utmerka seg – ett av dem er Compendias system som ti andre LO-forbund benytter – blant annet Industri Energi, El og IT Forbundet og Norsk Arbeidsmandsforbund. Det er dette forbundsstyret har vedtatt å kjøpe.

– Tilbakemeldingene fra dem som jobber med systemet, våre egne medlemmer i de andre LO-forbundene, er svært gode. Det skal være enkelt å lære, gir gode rapporter og samarbeidet med leverandøren Compendia er godt, sier Reitan.

Allerede kunde

HK er allerede kunde hos Compendia. Det er dette selskapet som leverer chatboten «Sidsel» på forbundets nettside, systemet som brukes til uravstemninger etter tarifforhandlinger og Compendia Personal, et oppslagsverk som medlemmene har tilgang til når de logger seg inn på forbundets nettside.

– Det er viktig for oss at leverandøren forstår hvem vi er, at de er til å stole på og at det ikke påløper stadig nye kostnader til konsulentbruk, sier Reitan.

Hun kjenner seg også trygg på at Compendias system ivaretar kravene til personvern.

Og prisen?

Kontrakten er ikke undertegnet, men Reitan anslår at innkjøp og opplæring vil koste forbundet 6 millioner kroner. I tillegg vil det årlig påløpe om lag 2 millioner kroner i drift. Målet er å få systemet på plass i løpet av første kvartal i 2024, opplyser hun.

I mellomtida bruker Handel og Kontor FAM.

– Vi får ikke brukt det som det verktøyet det var ment å være. Når vi får Compendia på plass, blir det bedre, lover Reitan.