AVTALE: LO-medlemmer får igjen beskjed om å handle på Elkjøp når de har et forsikringsoppgjør i LOfavør som gjelder elektronikk.

Brian Cliff Olguin

Elkjøp ble beskyldt for fagforeningsknusing. Nå er kjeden tilbake i LO-varmen

Da Elkjøp ikke ga de fagorganiserte ansatte den samme bonusen som de uorganiserte, straffet LO elektronikkgiganten med å si opp en avtale verdt 30 millioner kroner i året. Nå har LO inngått avtalen på nytt.
30.06.2022
30.06.2022 11:15

I september i fjor sa LO opp en avtale med Elkjøp verdt 30 millioner kroner i året. Avtalen var knyttet til fordelsprogrammet LOfavør. Den innebar at LO-medlemmer som får skader på telefoner, tv eller annen elektronikk, fikk et gavekort hos Elkjøp som forsikringsoppgjør.

Men LO sa opp avtalen da det kom for en dag at Elkjøp utbetalte bonuser til ansatte i butikkene uten tariffavtale, mens de som var omfattet av tariffavtale med Handel og Kontor (HK) ikke fikk.

– LO vil ikke ha på seg at vi tvinger medlemmene til å handle et sted hvor de motarbeider et organisert arbeidsliv og den norske modellen. Dette er et eksempel på amerikanske tilstander hvor fagbevegelsen er en uting. Vi vil overhodet ikke ha det sånn. Da må vi reagere, sa Terje Olsson, styreleder i LO favør, i september.

Olsson sitter også i LOs ledelse.

Mange andre kritiserte også Elkjøp for forskjellsbehandlingen. Byrådsleder Raymond Johansen kalte det fagforeningsknusing.

– Riktig avgjørelse

I oktober snudde Elkjøp. Alle ansatte skulle likevel få like lønns- og bonusordninger.

Nå har LOfavør inngått den samme avtalen med Elkjøp igjen.

Ifølge Terje Olsson skjedde det etter at han fikk en henvendelse fra Fremtind, som forhandler fram avtaler for LOfavør, med spørsmål om det var mulig å inngå avtalen med Elkjøp igjen. Olsson tok kontakt med HK for å høre hva de syntes. Forbundet ga klarsignal. Dermed ble avtalen undertegnet på nytt, opplyser Olsson.

LO-sekretæren synes fremdeles det var riktig å si opp avtalen i høst.

– Absolutt riktig. HK prøvde med dialog med Elkjøp for å få rettferdighet, men ingenting førte fram. Det var bare prat, ingen handling. Da bør vi ikke ha en avtale med dem, tenkte vi, og ga beskjed til Fremtind om at vi ikke ville ha noe med det selskapet å gjøre, sier Terje Olsson til HK-Nytt.

Ulike oppfatninger

Olsson tror oppsigelsen av avtalen i fjor hadde effekt.

– Vi får vel aldri et svar på det, men at det hjalp, vil jeg påstå, for å få bedre forhold for de ansatte. Det HK og de tillitsvalgte i Elkjøp har gjort er viktigst, men det var et godt bidrag til fellesskapet.

Jan Erik Aaserød, HR-sjef i Elkjøp Norge, avviser imidlertid at det var LOs oppsigelse av avtalen som førte til at alle ansatte fikk bonus.

«Dette var ikke med på å påvirke at vi endret lønnssystemet vårt. Det har vært en intern prosess med tillitsvalgte og butikkledere som pågikk noe tid på høsten i fjor og vi mener vi har landet på et opplegg som både er rettferdig og likt for alle, uansett tilknytning til fagorganisasjoner eller ikke», skriver han i en epost til HK-Nytt.

Aaserød er uansett glad for av avtalen er inngått på nytt. «Vi er fornøyde med at innkjøpsavtalen igjen er på plass etter en kort samtale mellom Handel og Kontor og ledelsen i Elkjøp», skriver han.

– Ikke friskmeldt

HK-leder Christopher Beckham bekrefter at forbundet var positive til at LO kunne inngå kontrakten med Elkjøp igjen, etter å ha snakket med lokale tillitsvalgte i elektronikkjeden. Han forteller at det har blitt andre boller i Elkjøp etter medieoppmerksomheten i fjor. Ikke bare har alle ansatte fått bonus, uansett fagforeningsmedlemskap eller tariffavtale. HK har også fått komme på besøk i butikkene for å snakke med potensielle medlemmer. Siden august i fjor har forbundet fått 49 nye medlemmer i Elkjøp, og én ny tariffavtale. HK har om lag 500 medlemmer i Elkjøp og tariffavtaler med sju varehus.

Samtidig har HK nylig kritisert Elkjøp for å ha et eget tillitsvalgtsystem som de mener gir de ansatte falsk trygghet.

– Elkjøp er ikke friskmeldt, men må følges opp slik alle andre bedrifter må, sier Christopher Beckham til HK-Nytt.

Til det svarer Elkjøps HK-sjef Aaserød følgende: «Elkjøp sentralt har jevnlige møter med HK og vårt inntrykk er at samarbeidet fungerer bra.

LESTE DU DENNE?: Ikea ber syke ansatte jobbe, hevder tillitsvalgte

30.06.2022