LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner kroner

Fordelsprogrammet LOfavør avslutter samarbeidet med elektronikkjeden på grunn av forskjellsbehandling av ansatte.
22.09.2021
22.09.2021 15:22

– Vi har sett oss nødt til å si opp avtalen med Elkjøp. Vi registrerer at de har hatt et møte med HK, men det er veldig mye prat og lite handling, sier Terje Olsson, styreleder i fordelsprogrammet LO favør.

Olsson sitter også i LOs ledelse.

Avtalen han snakker om innebærer at LO-medlemmer som får skader på telefoner, tv eller annen elektronikk, får et gavekort hos Elkjøp som forsikringsoppgjør. Denne avtalen har gitt Elkjøp en inntekt på 30 millioner kroner i året, opplyser Olsson.

Nå er det altså slutt på det.

– LO vil ikke ha på seg at vi tvinger medlemmene til å handle et sted hvor de motarbeider et organisert arbeidsliv og den norske modellen. Dette er et eksempel på amerikanske tilstander hvor fagbevegelsen er en uting. Vi vil overhodet ikke ha det sånn. Da må vi reagere, sier Olsson til HK-Nytt.

Bakgrunn: Facebook-storm mot Elkjøp. Kjeden avviser at de driver med fagforeningsknusing

Bonus bare til ansatte uten tariffavtale

Foranledningen til at LOfavør sier opp avtalen er elektronikkjedens forskjellsbehandling av ansatte. For noen uker siden avdekket nettstedet e24.no at Elkjøp utbetaler bonus til ansatte i butikker uten tariffavtale. Ansatte i butikkens kjeder som er omfattet av tariffavtale, får ikke bonus. Det har Elkjøp bekreftet.

Les også: «Karina» fikk beskjed av Elkjøp om å passe seg for HK-klubben

– Elkjøp må endre holdning og bonusordning

Olsson opplyser om at oppsigelsen av avtalen gjelder «inntil videre». LOfavør vil revurdere avtalen om det skjer endringer.

– De må endre holdning, de må gå ut og si til sine ansatte at det er greit å organisere seg. Vi skal ikke ha noe motarbeiding fra ledelsen eller kampanjer mot fagorganisering. Går det riktig vei, kan vi gå videre med avtalen, sier LO-sekretæren.

Olsson krever også at det blir slutt på forskjellsbehandlingen av de ansatte i elektronikkjeden.

– Bonusen må fordeles likt blant de ansatte. Noe annet er uhørt, sier han.

– Dette er tett opp til fagforeningsknusing, sier Olsson.

Mange ansatte i Elkjøp er medlemmer i LO-forbundet Handel og Kontor (HK). HK-leder Christopher Beckham er veldig fornøyd med at LOfavør har sagt opp avtalen med Elkjøp. Han synes heller ikke at det som kom fram i møtet mellom HK og Elkjøp i slutten av august var godt nok.

– Vi vil se handling, at det blir slutt på forskjellsbehandlingen av medlemmene våre, sier han.

Les også: Her kan du handle elektronikk av ansatte med tariffavtale

– Bruk butikker med tariffavtale

Fra nå av skal LO-medlemmene få forsikringsoppgjør for ødelagt elektronikk i form av kontanter. Da kan de kjøpe seg nye produkter i hvilken elektronikkbutikk som helst.

HK-leder Christopher Beckham har en oppfordring til LOs medlemmer:

– Bruk bedriftene med tariffavtale. Bygg opp under det organiserte arbeidslivet, sier han.

Les også: SV og Rødt i Lørenskog i solidaritetsaksjon for Elkjøp-ansatte

Ukjent for Elkjøp

HK-Nytt har bedt Elkjøp om et intervju om saken. I en epost svarer kommunikasjonssjef Madeleine Schøyen Bergly følgende: «Dette var ukjent for oss inntil HK-nytt tok kontakt med oss. Vi trenger nå tid til å sjekke opp hvilke beslutninger som er tatt med våre kunder.»

22.09.2021
22.09.2021 15:22