ENGASJERTE: Fra venstre Inger Furmyr (SV), Marie Sneve Martinussen (Rødt), Marie Ekeberg (Rødt), Kari-Sofie Jenssen (Rødt), Nancy Gogstad (SV) og Tom Hetty Olsen (SV).

Jan-Erik Østlie

SV og Rødt i Lørenskog i solidaritetsaksjon for Elkjøp-ansatte

I Lørenskog samarbeider landets to mest venstreradikale partier, ikke minst i arbeidslivspolitikken. Nå stiller de seg solidarisk bak de ansatte i Elkjøp.
31.08.2021
31.08.2021 17:24

jan.erik@lomedia.no

– Vi er opptatte av hva slags arbeidslivspolitikk vi ønsker oss i Lørenskog, sier Marie Ekeberg, kommunestyrerepresentant for Rødt i Lørenskog.

Ved rundkjøringa på Visperud i Lørenskog hadde de stilt seg opp mandag ettermiddag. Med to tydelige bannere – og mye godt humør. Midt i rushtida. Bilistene besvarte oppfordringen om å tute for tariff – ja, det kom sågar en tohjuling på mange-og-hundre kubikk som brummet så de hørte det helt opp til Elkjøp og Power et steinkast unna. For det var nemlig disse to varehusene aksjonen handlet om.

Den siste tiden har de to elektronikkjedene fått massiv kritikk, etter at e24.no først skrev om at Elkjøp, så Power, bare utbetaler bonus til de ansatte som ikke er omfattet av tariffavtaler. Ansatte som er organisert i Handel og Kontor og er omfattet av tariffavtale, får ikke bonus.

Les også: Power med bonus-nekt til ansatte i varehus med tariffavtale

Fagforeningsknusing? Nei, sier Elkjøp

Markeringen var et spontant samarbeid mellom SV og Rødt i Lørenskog. Rødt stilte sågar med nestleder Marie Sneve Martinussen. Men så er hun da også førstekandidat for partiet i Akershus.

– At så mange tuter til oss tar vi som en fin oppmuntring, sier hun.

Men hun understreker sammen med de andre ansvarlige for markeringen at dette var en solidaritetsaksjon, ikke en oppfordring til boikott. Skjønt, de er også klar over at andre har brukt sterke ord om konsernet, for eksempel Oslos byrådsleder Raymond Johansen som har kalt Elkjøps oppførsel for fagforeningsknusing. Konsernets HR-direktør Stein Riibe har imidlertid avvist at det handler om dette.

Les også: «Karina» fikk beskjed av Elkjøp om å passe seg for HK-klubben

Mange negative medieoppslag

Marie Ekeberg forteller at de har samlet på negative medieoppslag om Elkjøp. Bare i den siste tida har det kommet over 20 av dem.

– Elkjøp er en de av de største butikkjedene i landet, de bør stå fram som gode forbilder, sier hun.

– Her står SV og Rødt, det nærmer seg valg, men hvor er fagbevegelsen?

– Vi har invitert dem med, men kanskje kom det litt for brått på dem. Heller ikke Arbeiderpartiet kunne være med oss denne gangen, sier hun.

Lokalpolitikerne er også klar over at for eksempel Handel og Kontor, som er det naturlige fagforbundet for de Elkjøp-ansatte, hadde et større møte denne dagen.

Les også: Oppvaskmøte mellom Elkjøp og LO

Vil reversere arbeidslivspolitikken

Det ville vel være for sterkt å si at SV og Rødt samarbeider nært på landsbasis foran dette valget – til det er vel kampen om å kapre de samme velgerne for stor. I Lørenskog, derimot, er samarbeidet tradisjonelt sett godt. Gruppeleder for Lørenskog SV, Nancy Gogstad, sitter også i kommunestyret. Hun lover at denne saken skal følges opp på Lørenskogs viktigste politiske arena. Det er mange store arbeidsplasser i kommunen, både offentlige og private, og venstresidens politikere forteller at de jobber mye og seriøst med arbeidslivspolitikk.

– Martinussen, du kan jo risikere å komme inn på Stortinget – hva gjør du da?

– Rødt skal sørge for at mye av det uheldige den borgerlige regjeringa har gjort i arbeidslivspolitikken skal reverseres, sier hun.

Les også: Her kan du handle elektronikk av ansatte med tariffavtale

31.08.2021
31.08.2021 17:24