TARIFFAVTALE?: Om varehuset har tariffavtale, får de ansatte ikke bonus. Det er praksisen i elektronikkjeden Power.

Power med bonus-nekt til ansatte i varehus med tariffavtale

Elektronikkjeden utbetaler bonus bare til ansatte uten tariffavtale.
26.08.2021
26.08.2021 12:54

line.mette.finnoy@lomedia.no

Elektronikkjeden Power utbetaler bonus til sine ansatte om salgsmålene oppnås. Unntaket er ansatte i de ni varehusene som har tariffavtale. Det skriver e24.no.

Nettstedet skriver at administrerende direktør Anders Nilsen i januar 2019 la ut en intern melding til de ansatte i Power, som en reaksjon på at en ansatt hadde uttrykt misnøye over å ikke få bonus tross gode resultater.

I fellesmeldingen til de ansatte er direktøren tydelig på hva ansatte går glipp av i varehus som har fagorganisert seg og har tariffavtale, ifølge E24. Direktøren peker på Powers varehus i Fredrikstad som et eksempel på en butikk som har solgt svært bra, men hvor de ansatte ikke får bonus. Dette varehuset har tariffavtale.

Les også: «Karina» fikk beskjed av Elkjøp om å passe seg for HK-klubben

Reaksjoner

Nilsen opplyser ifølge E24 at cirka 10 prosent av Powers 120 butikker har «valgt en tariffavtale framfor en bonusavtale».

«Det er full frihet til å organisere seg hos oss, la det være klinkende klart. Men jeg ber dere om en ting, sett dere skikkelig inn i hva dette er», skriver Nilsen i meldingen.

Power-sjefen fikk reaksjoner fra ansatte i etterkant, skriver E24. En ansatt kalte praksisen «blodig urettferdig». En annen svarte at ansatte som velger tariffavtale bør respekteres.

For dyrt med tariffavtale og bonus

Power har statistikk som viser at medarbeidere med bonus «tjener gjennomgående bedre», sier Nilsen til E24.

Overfor nettstedet legger Power-direktøren ikke skjul på at det er forskjell på avlønningen av organiserte og uorganiserte hos Power.

I intervjuet gir Nilsen uttrykk for at det blir for dyrt å gi ansatte både tariffavtale og bonus. Tariffavtalen med HK gir de ansatte tillegg for arbeid på kvelder og helger. Det får ikke de ansatte på varehus uten tariffavtale.

Nilsen fremholder at en annen årsak til at butikker med tariffavtale ikke samtidig kan ha en bonus, er at «det ikke er tillatt å ha to ulike lønnsmodeller i en og samme butikk».

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

– Fører til kniving

Lena Reitan, 2. nestleder i HK, sier at det ikke er nytt for HK at både Power og Elkjøp opererer med bonusordninger som ikke ansatte med tariffavtale i HK får ta del i.

– Det verste er ikke at folk mister bonusen sin, men at folk opplever at det er ugreit å være organisert. Ansatte blir satt opp mot hverandre, slik at det oppstår kniving på jobben, sier Reitan til HK-Nytt.

– Fagforeningsknusing

E24.no har nylig avdekket at konkurrenten Elkjøp har samme praksis. Også her får bare ansatte i varehus uten tariffavtale bonus.

Det har ført til sterke reaksjoner. Ap-politiker Raymond Johansen har kalt praksisen en form for fagforeningsknusing.

Det avviser Elkjøp, som mener de ansatte må velge mellom tariffavtale og bonus.

Les også: Facebook-storm mot Elkjøp. Kjeden avviser at de driver med fagforeningsknusing

Bedt om å passe seg for HK-klubben

En tidligere ansatt i Elkjøp har fortalt HK-Nytt om det hun opplevde da hun begynte å jobbe i et av varehusene. Sjefen ba henne passe seg for HK-klubben, som etter vedkommendes mening stilte seg i veien for å få bonus, ødela mye og var vanskelig. Den ansatte lot være å organisere seg, fordi hun skjønte at det ville vært upopulært hos ledelsen. Elkjøp svarer at dette ikke er holdninger en skal bli møtt med hos dem.

Appellerer til forbrukerne

Ifølge HK-nestleder Lena Reitan sliter HK med å få på plass tariffavtaler i elektronikkbransjen, og det er vanskelig å holde på medlemmene, fordi mange opplever at arbeidsgiverne ser på HK-medlemskapet som negativt.

– Vi kan bare oppfordre folk til å handle på steder med tariffavtale og støtte våre medlemmer, sier Lena Reitan.

KLIKK HER FOR Å MELDE DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

26.08.2021