Pensjon

Ap-nestleder Brenna vil øke tjenestepensjonen

Arbeiderpartiets programkomité vil pålegge arbeidsgiverne å spare mer i tjenestepensjon til de ansatte.
GODT MOTATT: Arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna med HK-leder Christopher Beckham og LO-leder Peggy Hessen Følsvik i forgrunnen.

Brian Cliff Olguin

herman@lomedia.no

brian@lomedia.no

I dag må arbeidsgiverne spare minst to prosent av lønna i obligatorisk tjenestepensjon (OTP) til de ansatte.

Arbeiderpartiets (Ap) programkomité vil foreslå at det skal lages en plan for en gradvis opptrapping av minstesatsen i obligatorisk tjenestepensjon. Dette skal gjøres i samarbeid med partene i arbeidslivet.

Det meldte arbeids- og inkluderingsminister og Ap-nestleder Tonje Brenna på Handel og Kontors (HK) landsmøte søndag.

Dette kan dermed bli en del av Arbeiderpartiets partiprogram for 2025–2029. Partiprogrammet er dokumentet som bestemmer politikken til partiet.

– Ikke alt er bra med dagens tjenestepensjon. De som tjener minst får også mindre opptjening til pensjon. De som tjener mye, tjener også mye mer i pensjon, sa Brenna.

Brenna leder arbeidet med det nye partiprogrammet som skal vedtas på Aps landsmøte våren 2025.

Er du usikker på hva obligatorisk tjenestepensjon er, kan du se i faktaboksen lenger ned i saken.

Vil løfte de med lavest lønn

Disse to punktene om tjenestepensjon vil være med utkastet til Arbeiderpartiets partiprogram, opplyser Brenna til HK-Nytt:

• Lage en plan for gradvis opptrapping av minstesatsen i obligatorisk tjenestepensjon i samarbeid med partene i arbeidslivet.

• Gjennomgå reglene for OTP. Det bør legges til rette for livsvarige ordninger og heving av pensjonssparinga for de lavt lønna. Det bør utredes tiltak som sikrer at arbeidsgiverne får større ansvar for å ivareta egne ansatte som på grunn av arbeidsslitasje starter tidlig uttak av pensjon.

Obligatorisk tjenestepensjon (OTP)

• OTP er en pensjon du får i tillegg til alderspensjon fra folketrygda og eventuell avtalefesta pensjon (AFP).

• De aller fleste arbeidsgivere i privat sektor er forplikta å spare minst to prosent av lønna i OTP til de ansatte.

• Den øvre grensa er satt på sju prosent på lønn inntil 12 G (grunnbeløpet i folketrygda). Per 1. mai 2024 er grunnbeløpet 124.028 kroner.

• Det finnes flere ulike typer OTP. Herunder innskuddspensjon, ytelsespensjon og hybridpensjon. Er du usikker på hva du får, kan du spørre arbeidsgiver eller tillitsvalgt.

• OTP er regulert gjennom Lov om obligatorisk tjenestepensjon.

Kilder: Skatteetaten, Nav, Fiken

Viktig for HK

HK har allerede programfesta at de vil jobbe for at minstesatsene i OTP øker.

OTP står også på agendaen for årets landsmøte.

Flere av HKs regioner mener dagens minstesats, to prosent, er altfor lav.

De har foreslått at forbundet skal jobbe for å få lovfesta satsen til fire, fem eller seks prosent.

Forbundsstyret støtter forslaget om en minstesats på fire prosent, men det er landsmøtet som til slutt bestemmer.

Lokale forhandlinger

Flere HK-klubber har jobba for å få økt pensjonssparinga på sine arbeidsplasser.

I Travel Retail Norway (TRN), som driver taxfreebutikkene på Norges største flyplasser, blei partene i 2022 enige om å gradvis øke sparesatsen fra tre til seks prosent innen utgangen av 2026.

– Flere og flere av medlemmene våre har blitt bevisst på hvor viktig det er med pensjon og er usikre på hvor mye de penger de vil sitte igjen med som pensjonister. Å få på plass dette kravet er viktig, sa Nina Binderø, nestleder i HK-klubben i TRN, den gangen.

Også i Kiwi og Meny har klubben fått økt sparesatsene. Det samme har klubbene i Spar og Joker.

En utfordring for HK i varehandelen, er at mange butikker er eid av en kjøpmann og ikke en butikkjede. Da må klubbene få på plass avtaler i hver enkelt butikk.

På kjøpmannseide Meny i Elverum fikk de til nettopp dette. Fra 2023 til 2025 økes sparesatsen fra tre til fem prosent.

– Bare å øke satsen med én prosent betyr over tid mer enn 100.000 kroner ekstra for de fleste ansatte her. Så dette betyr veldig, veldig mye, sa tillitsvalgt på Meny Elverum, Anne Kari Johansen Nordvang til HK-Nytt i januar.