SPAR-DAMER: Hovedtillitsvalgt Torill Lunde (t.v.) og nestleder i HK-klubben, Monica Rørheim, er svært fornøyd med at medlemmene vil få mer å rutte med som pensjonister.

Lene Svenning

Tjenestepensjon

Ansatte i Spar og Joker får økt tjenestepensjon. Men det gjelder ikke alle

De HK-tillitsvalgte er svært fornøyd med resultatet av årets lokale forhandlinger.
04.11.2022
04.11.2022 10:17

Sparingen i den obligatoriske tjenestepensjonen (OTP) i 123 av butikkene i dagligvarekjedene Spar/Eurospar, Joker og Nærbutikken økes. I løpet av de tre neste årene går den opp fra tre til fem prosent av lønna.

Det er resultatet av de lokale lønnsforhandlingene mellom HK-klubben og ledelsen i Norgesgruppen-eide Kjøpmannshuset, som eier kjedene Spar, Joker og Nærbutikken.

Det forteller hovedtillitsvalgt Torill Lunde og nestleder i HK-klubben, Monica Rørheim. De to er svært fornøyde med at medlemmene vil få mer å rutte med som pensjonister.

Mer enn minstesats

OTP er pensjonen de aller fleste norske arbeidsgivere plikter å spare på dine vegne. Loven sier at bedrifter må sette av minimum to prosent av lønna til pensjon. I Kjøpmannshuset har de ansatte lenge fått tre prosent av lønna, én prosent mer enn minstesatsen. Nå skal den altså økes med 0,67 prosentpoeng årlig i 2023, 2024 og 2025, slik at den blir på 5 prosent i 2025, bekrefter HR-direktør Helene Renton Eidsvig i en epost til HK-Nytt.

Før kunne bedriftene la være å spare pensjon av de første 111.000 kronene (1G) av ansattes lønn. Tidligere i år ble bedriftene lovpålagt å spare pensjon fra første krone. Men det har Kjøpmannshuset gjort lenge, så nå ville de steppe opp.

– Vi opplever at andre det er naturlig å sammenligne seg med har økt sin sparesats. For oss er det viktig å bidra til at våre ansatte også etter oppnådd pensjonsalder har et bedre utgangspunkt økonomisk enn de har hatt fram til nå, skriver Eidsvig.

Gjelder ikke alle

Men endringen gjelder ikke alle. Bare de ansatte i Kjøpmannshusets egne 123 butikker vil få denne økningen i tjenestepensjonen. De 827 andre butikkene i kjedene Spar, Joker og Nærbutikken er ikke omfattet av de lokale forhandlingene mellom HK-klubben og ledelsen i Kjøpmannshuset. De er nemlig drevet av franchisetakere.

– Øvrige butikker i Spar, Joker og Nærbutikken er selvstendige, juridiske enheter og eies av kjøpmenn, og de bestemmer selv om de ønsker å endre sine ordninger, skriver Eidsvig til HK-Nytt.

HK-klubben i Kjøpmannshuset har 631 medlemmer, av 2.900 ansatte. I tillegg finnes det mer enn tusen HK-medlemmer i franchisedrevne butikker i kjedene Spar, Joker og Nærbutikken.

Gjør som Meny

De ansatte i Meny, som også er eid av Norgesgruppen, fikk det samme resultatet i sine lokale forhandlinger. Dermed var det ingen overraskelse for de tillitsvalgte i Kjøpmannshuset at de fikk innfridd sitt krav om økt tjenestepensjon. Hovedtillitsvalgt Torill Lunde tror de ansatte i Kiwi, også eid av Norgesgruppen, kan vente seg det samme når HK-klubben i denne kjeden skal forhandle med arbeidsgiverne.

– Det tror jeg nok. Kiwi kan ikke stå på utsida og si nei, sier Lunde.

MYE LEST: Amir sørget for dobbel pensjonssparing for medlemmene

LO-kongressen vedtok i mai at lovens minstekrav til OTP må heves fra to prosent til fire prosent. Handel og Kontor var ett av forbundene som hadde foreslått dette.

04.11.2022
04.11.2022 10:17