LOKALE FORHANDLINGER: Hovedtillitsvalgt Amir Mayani har fått mange klapp på skuldra fra medlemmene i HK-klubben i Aviator etter at de fikk gjennomslag for å doble sparingen i tjenestepensjonen.

Amir sørget for dobbel pensjonssparing for medlemmene

Hovedtillitsvalgt Amir Mayani i bakkeselskapet Aviator har forhandlet fram at sparingen til tjenestepensjonen økes fra to til fire prosent av lønna.
25.10.2022
25.10.2022 14:35

leif.kirknes@lomedia.no

I selskapet Aviator blir pensjonsinnskuddene neste år økt fra to til fire prosent av lønna. Det er utfallet av det lokale lønnsoppgjøret, ifølge hovedtillitsvalgt Amir Mayani. Det satt langt inne å få til det, opplyser han.

– Obligatorisk tjenestepensjon (OTP) dobles. Det var ikke en lett oppgave å få til, for å si det sånn. Det koster mye penger, sier Mayani til HK-Nytt.

Forrige uke skrev HK-Nytt om at innskuddspensjonen i Meny økes fra tre til fem prosentpoeng. Mayani påpeker at Aviator ikke er like store som Meny, men at det likevel vil koste selskapet store summer å øke OTP. Selskapet leverer bakketjenester på ti norske flyplasser. Det er 160 HK-medlemmer der.

– Bedriften valgte til slutt å høre på oss. Vi var i samme situasjon som Meny og hadde brukt nesten hele rammen i de sentrale forhandlingene. Det var ikke mange ører å rutte med på lønnstabellen, så da måtte vi tenke litt annerledes. Vi fant ikke noe som var viktigere enn pensjon, sier Mayani.

De ønsket seg også full lønn under sykdom, men ser at det heller må plukkes opp igjen i neste oppgjør.

Dyrt: ja

Tilbakemeldingene på doblingen er gode.

– Vi har fått veldig mye ros og gode tilbakemeldinger. Mange er overrasket over at vi klarte å få det i samme oppgjør. Vi har fått noen klapp på skulderen, sier Mayani.

HR- og kommunikasjonsdirektør i Aviator, Jan Fredrik Tinlund, vil ikke uttale seg om hvor mange kroner det typisk vil utgjøre for selskapets ansatte. Men at det utgjør kostnader for bedriften, kan han bekrefte.

– Det medfører økte kostnader for bedriften. En skjønner jo at når man øker pensjonen med to prosentpoeng fra ene året til det andre, så må det hentes inn, sier han, og legger til at selskapet må jobbe sammen med de tillitsvalgte for å hente inn de økte kostnadene.

Økningen i pensjonsinnskudd gjelder alle ansatte i aksjeselskapet.

OTP

OTP er pensjonen de aller fleste norske arbeidsgivere plikter å sette av på dine vegne. Loven sier at bedrifter må sette av minimum to prosent av lønna til sparing inntil en viss lønn (opp til ca. 1,3 millioner kroner i årslønn, tilsvarende 12G).

OTP vil sammen med pensjon fra folketrygden og Avtalefestet pensjon utgjøre det du har å leve av når du går ut av arbeidslivet.

LO-kongressen tidligere i år vedtok at de ønsker at lovens minstekrav til OTP må heves fra to prosent til fire prosent. Handel og Kontor var ett av forbundene som hadde foreslått dette.

I tillegg til OTP fra første tjente krone, er det også nytt av året at tjenestepensjon blir obligatorisk fra og med 13-åringer, og ikke 20-åringer slik det har vært til nå. Det er også fjernet en særregel som ga mulighet for å unnta sesongarbeidere fra bestemmelsene.

LESTE DU DENNE?: Dette har HK-medlemmenes sjefer i pensjon

25.10.2022