HØRER PÅ MEDLEMMENE: Konserntillitsvalgt Camilla Hermansen i Kiwi har fått gjennomslag for medlemmenes ønske om høyere tjenestepensjon.

Eva Ler Nilsen

Kiwi-ansatte får økt tjenestepensjon

Også i denne dagligvarekjeden tar de ett skritt av gangen.
07.12.2022
07.12.2022 13:56

De ansatte i Meny har fått det. Det samme har de ansatte i Spar og Joker. Nå får også de ansatte i Kiwi, den største av Norgesgruppens dagligvarekjeder, økt sin tjenestepensjon.

HK-klubben og ledelsen i Kiwi er enige om at tjenestepensjonen øker fra dagens 3 prosent til 3,67 prosent fra 1. juli 2023. Det forteller Camilla Hermansen, konserntillitsvalgt i Kiwi.

Det kan bli mer. Hermansen forteller at partene har en intensjon om å øke sparingen til tjenestepensjonen slik at det tilsvarer fem prosent av lønna innen utgangen av 2025.

– Pensjon er framtida vår. Det er veldig viktig at man har noe å leve for etter lang tjeneste i arbeidslivet. Det er medlemmene som har spilt inn dette til oss. Vi har hørt på dem, sier Hermansen.

Felles mål

Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi bekrefter at de ansatte i Kiwi får økt tjenestepensjonen. «Selv om vi allerede er over dagens lovkrav på 2 prosent er det viktig å sikre en god og attraktiv pensjonsordning for våre ansatte. Vi har et felles mål om gradvis øke tjenestepensjonen slik at den er på 5 prosent i løpet av 2025, men dette er noe som det skal forhandles om ved senere lokale lønnsforhandlinger», skriver hun i en epost til HK-Nytt.

Økningen i tjenestepensjonen gjelder for de 14.000 ansatte i kjedens 698 butikker, både egeneide og franschice-butikker, opplyser Arvin.

Pensjon fra første krone

Fra i år er alle bedrifter i Norge pålagt å spare til pensjon av all lønn, også de første 111.000, tilsvarende folketrygdens grunnbeløp (1G). De ansatte i Kiwi har imidlertid fått pensjon fra første krone over lengre tid allerede.

LES OGSÅ: Ansatte i Spar og Joker får økt tjenestepensjon. Men det gjelder ikke alle

MYE LEST: Butikkansatte i Meny får økt tjenestepensjon

07.12.2022