GLAD: Forbundsleder Trine Lise Sundnes er meget fornøyd med at Handel og Kontor fortsetter medlemsveksten.

HK har bikket 74.000 medlemmer

Handel og Kontor har igjen slått sin egen medlemsrekord.
30.01.2020
30.01.2020 13:01

Antall HK-medlemmer er rekordhøyt. Ved årsskiftet hadde forbundet 74.050 medlemmer. Det er en økning på drøye 2.000 medlemmer på ett år.

– Det er kjempebra, helt fantastisk, sier HK-leder Trine Lise Sundnes begeistret.

Dårlig pensjon for ansatte i handelen. Nå må det fikses, mener HK.

Sterke klubber

Når hun går av 1. april, kan hun si farvel til et rekordstort forbund. Hva har HK gjort for å få det til?

– Vi har en godt forankret strategi. Vi har styrket klubbene på arbeidsplasser med tariffavtale. Det har gitt gode og sterke klubber, og det gir ringvirkninger, sier Sundnes.

Forbundslederen peker på at HK de siste årene har økt med om lag 1.000 medlemmer i året, mens i fjor fikk forbundet 2.000 nye medlemmer, dobbelt så mange som «vanlig». HK-lederen er strålende fornøyd.

– 1.000 av de nye medlemmene vi fikk i fjor jobber på bedrifter med tariffavtale. Dermed har også forhandlingskraften vår, selve grunnlaget for vår eksistens, blitt større, sier Sundnes.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

Størst vekst i region Øst

Medlemsveksten har skjedd over hele landet. Det er imidlertid region Øst, som omfatter Oslo og tidligere Akershus og Østfold, som har den største framgangen. Her kom det 713 nye medlemmer i fjor – netto. Ved årsskiftet talte region Øst 21.100 medlemmer.

Den høye medlemsveksten er ikke tilfeldig, framholder Fawsi Adem, leder i region Øst.

– Vi har jobbet strategisk for å få de store klubbene til å vokse. Travel Retail Norway (som driver taxfreebutikkene på blant annet Gardermoen, red.anm.), har stått for en stor andel av økningen, det gjør også min egen klubb, Ikea, sier Adem.

Han mener det tette samarbeidet mellom regionen og avdelingene har mye av fortjenesten for medlemsveksten.

Region Vest, som omfatter tidligere Hordaland og Sogn og Fjordane, nå Vestland, er også en vervevinner. Dette er regionen som hadde best utvikling i forhold til medlemstallet. Økningen er på 3,71 prosent. Her har de nå 7.300 medlemmer.

– Vokser på riktig sted

Av de vel 74.000 medlemmene i HK er drøye 51.500 såkalt ordinære medlemmer. Resten er pensjonister, studenter (3.500) og elever (650). Den største veksten kommer også i gruppen ordinære medlemmer, økningen er på nesten 1.500 i 2019.

Om lag halvparten av veksten har altså skjedd på bedrifter med tariffavtale. Av HKs medlemmer er nå drøye 36.000 omfattet av en slik avtale.

Heller ikke det er tilfeldig, mener Fawsi Adem.

– Vi har jobbet målbevisst for å øke antall medlemmer der vi allerede har tariffavtale. Vi vil bygge kampstyrke, sier han.

– Jeg er glad for at vi vokser på riktig sted, nemlig blant de ordinære medlemmene. Det er en sunn utvikling. Men vi har mye å ta av, vi må være litt ydmyke også, sier han.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Inn og ut

Selv om HK har økt med 2.000 medlemmer på et år, er det altså veldig mange flere som sirkulerer gjennom organisasjonen. I 2019 meldte hele 10.000 arbeidstakere seg inn i HK, mens nesten 8.000 meldte seg ut. Hvorfor?

– Den viktigste forklaringen er at vi organiserer i service- og tjenesteytende sektor. Folk skifter jobb oftere enn i andre bransjer, sier Trine Lise Sundnes.

Hun forteller at forbundet også jobber med å beholde medlemmer lenger, for eksempel ved å ta kontakt med dem som ikke betaler kontingenten. Et nytt medlemssystem vil gi forbundet bedre oversikt over årsakene til at folk melder seg ut.

– Det bobler i organisasjonen

Medlemsveksten slutter ikke her, spår forbundsleder Sundnes.

– Det bobler i hele organisasjonen. Lokale tillitsvalgte og tillitsvalgte på arbeidsplassene ivrer etter å bli flere. Det er det mest gledelige, å ha tillitsvalgte som synes det betyr noe å styrke organisasjonen. Det jobbes veldig riktig blant både ansatte og tillitsvalgte. Veksten motiverer, dette er bare begynnelsen, sier hun.

LES OGSÅ: HK satser på verving i disse bransjene i 2020

30.01.2020