FORNØYDE: Rådgiver Trond Løfgren og avdelingsleder Morten Kveim i Norsk Sjøoffisersforbund er HK-medlemmer. Nå er de glade for at tariffavtalen er på plass.

Reddet pensjonen med tariffavtale

Norsk Sjøoffisersforbund har inngått tariffavtale med Handel og Kontor. Nå er de ansatte sikret avtalefestet pensjon verdt én million kroner hver.
15.01.2018

Handel og Kontor krevde tariffavtale med LO-forbundet Norsk Sjøoffisersforbund (NSOF) i mai 2017. Forbundet hadde akkurat tilsluttet seg LO, og flere ansatte hadde meldt seg inn i HK, som organiserer de ansatte i fagbevegelsen. NSOF ville imidlertid ikke skrive under på avtalen, fordi de allerede hadde en såkalt husavtale i forbundet som gjaldt til 1. mai 2018. Men denne avtalen ga ingen rett til blant annet avtalefestet pensjon (AFP). Det var viktig for tre av HK-medlemmene, som ville gå glipp av om lag én million kroner hver i AFP-pensjon om tariffavtalen ikke ble gjort gjeldende senest 1. november i 2017. Kvalifiseringsreglene for AFP er nemlig slik at en må være ansatt i en bedrift med tariffavtale og AFP-ordning minst sju av de ni siste årene før en når AFP-alder på 62 år.

LESTE DU DENNE?: Så mye mer får du i lønn i år

Sjøoffisersforbundet snudde

Den siste arbeidsdagen før jul snudde imidlertid NSOF og undertegnet tariffavtalen med HK, med virkning fra 1. juli 2017. Det betyr at HK-medlemmene er sikret AFP. Det er HK-medlem Morten Kveim svært fornøyd med.

– Vi er veldig fornøyd med at dette løste seg. Nå vil vi få AFP en gang i framtida. Det gjelder ikke bare vi fire HK-medlemmene i Sjøoffisersforbundet, men også alle andre ansatte som ennå ikke har fylt 55 år. Men det viktigste for meg er den totale pakka, sier han til HK-Nytt.

– Jeg synes man skal være med i det forbundet som har tariffavtale på området. Vi er jo talspersoner for et organisert arbeidsliv i alle sammenhenger. Da må vi også følge opp det selv i det daglige, sier Morten Kveim.

Særavtale

Selv om tariffavtalen gjelder fra 1. juli i fjor, skal den fases inn i løpet av våren, opplyser Ann Suade, regionsekretær i HK region Øst. Det betyr at en del av bestemmelsene i husavtalen i NSOF vil praktiseres fram til 1. mai. Ifølge Suade skal HK og NSOF gjennom en forhandlingsrunde til våren. Deretter vil HK at husavtalen skal få status som en særavtale i NSOF, opplyser hun.

Nektet ikke

Hans Sande, direktør i NSOF, skriver i en e-post til HK-Nytt at han er meget glad for at gruppen av ansatte som sto i fare for ikke å få AFP nå får det. Han understreker at at forbundet ikke har nektet å inngå tariffavtale, men at de allerede hadde en tariffavtale som løp fram til 1. mai 2018.

Norsk Sjøoffisersforbund har nå meldt seg inn i Arbeiderbevegelsens arbeidsgiverforening, og det er avtalen mellom denne arbeidsgiverforeningen og Handel og Kontor som gjelder i forbundet.

Denne saken er fra 2015, men fremdeles interessant: Organiseringskluss i fagbevegelsen

LES OGSÅ: Må følge i barnehagen, rekker ikke jobben

15.01.2018