LØNNSHOPP: Sarah Eugenie Ødegården og kollegene på helsekostbutikken Life på Triaden Lørenskog storsenter kan klappe seg fornøyd på lommeboka etter at de ble medlemmer i HK.

Lene Svenning

Sarah gikk opp 44 kroner i timen med tariffavtale

HK-medlemskapet har betalt seg for de ansatte på Life på Triaden.
24.06.2014

Det lønner seg å ha tariffavtale. Det kan Sarah Eugenie Ødegården underskrive på. Etter at hun og kollegene på helsekostbutikken Life på Triaden Lørenskog Storsenter i Akershus meldte seg inn i Handel og Kontor i fjor sommer, har arbeidsvilkårene forandret seg. I løpet av høsten inngikk forbundet og butikken tariffavtale. Det ga den deltidsansatte 20-åringen et kraftig lønnshopp på 44 kroner i timen. Fra en lønn på 104 kroner i timen, fikk hun 148 kroner - og det var før årets lønnsoppgjør.

– Jeg synes det er kjempeflott! Jeg hadde snakket med andre jevnaldrende som jobber i butikk, og syntes det var rart at jeg tjente så mye mindre enn dem. Nå vet jeg at det går etter reglene, og jeg kan selv sjekke i tariffavtalen hva som gjelder. Det er ikke bare opp til ledelsen, jeg vet selv hva jeg har krav på. Dessuten er det deilig å føle at jeg har en større sikkerhet med medlemskapet i Handel og Kontor, sier Ødegården til HK-Nytt.

Det var butikksjef Gunn Lindflaten som tipset henne om å bli HK-medlem. Selv hadde Ødegården hørt om fagforeninger, men visste slettes ikke om alle godene et medlemskap innebærer.

Riktig og rettferdig

Lindflaten innrømmer glatt at hun har vært primus motor i denne saken.

– I tidligere arbeidsforhold har jeg ikke satt meg ordentlig inn i ting. Det gjorde jeg nå, og jeg syntes det var både riktig og rettferdig med fagorganisering og tariffavtale, sier hun.

Butikksjefen har ikke selv gått opp i lønn, men har fått fast månedslønn og ikke timebetaling slik hun hadde tidligere. Det gir en forutsigbarhet hun setter pris på.

– Dette angrer vi ikke på, understreker Lindflaten.

Kollega Eva Martinsen tar seg også tid til en liten prat innimellom kunder og varebestilling. Hun er også glad for at tariffavtalen er kommet på plass i helsekostbutikken.

– Det eneste som var viktig for meg var å få høyere lønn. Det er jo om å gjøre å klare seg, jeg har forpliktelser og bor alene, sier hun.

I høst gikk Martinsen opp fra 158 til 174 kroner i timen, et hopp på hele 16 kroner.

HK-kontingenten har betalt seg.

– Og så er det veldig greit å være organisert hvis det skulle bli noe trøbbel, sier hun.

Få tariffavtaler

Av de 130 Life-butikkene i Norge, har bare fem tariffavtale med Handel og Kontor. Og av de 14 butikkene som eies av Life Scandinavia, er det bare Life på Triaden som har inngått tariffavtale.

– Lønna lå tidligere under tariff for noen, spesielt på Triaden. Det har vi beklaget og gjort noe med. Vi prøver å ligge på tariff for alle våre ansatte, sier daglig leder Gunn Elisabeth Feidje til HK-Nytt.

35 Life-butikker drives av selskapet Validus, mens de resterende 81 drives av ulike franchisetakere.

24.06.2014