OPP I LØNN: De ansatte i Vinmonopolet får et lønnshopp som i alle fall forhandlernes deres er fornøyd med. Nå skal de ansatte stemme over resultatet.

Martin Guttormsen Slørdal

Lønnsoppgjøret 2022

Ny lønn for polansatte

Lønnsoppgjøret for de ansatte i Vinmonopolet har en økonomisk ramme på 4,23 prosent.
16.06.2022
16.06.2022 15:39

Handel og Kontor (HK) og Vinmonopolet har blitt enige i årets lønnsoppgjør. Det innebærer at alle ansatte får økt lønna si med 3,7 prosent fra 1. april. I tillegg blir lønnssatsene for de ansatte med lengst ansiennitet økt med nesten 3.500 kroner på årsbasis.

– Dette er et godt økonomisk resultat – i tråd med frontfaget, sier Lena Reitan, nestleder i HK. Hun ledet forhandlingene på vegne av medlemmene i Vinmonopolet.

Frontfaget er altså resultatet av forhandlingene mellom Fellesforbundet og Norsk Industri om vilkårene for industriarbeiderne. Det oppgjøret hadde en ramme på 3,7 prosent, og legger sterke føringer for resten av lønnsoppgjøret.

– Dette resultatet ligger da godt over frontfaget?

– Det er ikke sånn at alle skal lande på 3,7 prosent. Vi forhandler med utgangspunkt i de fire kriteriene, sier Reitan til HK-Nytt.

Det betyr at bedriftens økonomi, produktivitet, framtidsutsikter og konkurranseevne skal tas i betraktning når lønna skal fastsettes.

– Vinmonopolet har gått veldig bra og framtidsutsiktene er veldig gode, sier Reitan og peker på at statsbedriften fremdeles selger mye selv etter at grensene åpnet etter pandemien.

Partene har også blitt enige om at de skal jobbe med å få til en livsfasepolitikk og en seniorpolitikk i Vinmonopolet.

– Det var viktig for oss å få på plass en tekst i tariffavtalen om dette. Vi vil at det skal legges til rette for arbeidstakerne slik at de kan stå i jobben gjennom ulike livsfaser. Det gjelder både når de er småbarnsforeldre og seniorer, sier hun.

Hva en slik politikk skal inneholde, må partene bli enige om lokalt, opplyser Reitan.

Dette lønnsoppgjøret er en del av forhandlingene mellom LO Stat, som også HK er en del av, og arbeidsgiverorganisasjonen Spekter. Disse to partene forhandlet i april og ble enige om et sentralt tillegg på 7.800 kroner i året. Disse pengene inngår i det HK og Vinmonopolet nå har blitt enige om.

HK og Vinmonopolet ble ikke enige i første omgang. Da var HK ikke fornøyd med tilbudet fra arbeidsgiverne.

Nå skal medlemmene si sitt om forhandlingsresultatet gjennom en uravstemning.

16.06.2022
16.06.2022 15:39