KUNDENE VURDERER:  Var den ansatte smilende, imøtekommende eller kunnskapsrik? Det kan kundene krysse av for etter et besøk hos Jysk.

KUNDENE VURDERER: Var den ansatte smilende, imøtekommende eller kunnskapsrik? Det kan kundene krysse av for etter et besøk hos Jysk.

Jysk

Jysk oppfordrer kundene til å evaluere de ansatte

I Jysks butikker over hele landet står det en iPad ved utgangsdøra hvor kunden oppfordres til å si sin mening om den enkelte som jobber der.
09.06.2021
11:28
09.06.2021 11:35

line.mette.finnoy@lomedia.no

Denne type evalueringer, der ansatte presenteres med bilde og fornavn, vekker flere reaksjoner, skriver Romerikes Blad.

– Det blir veldig personifisert og det er helt unødvendig å bedømme enkeltansatte av en opplevelse kunden har hatt i en butikk, sier Elisabet Sundset, nestleder i HK til avisa. Hun er kritisk til ordningen.

– Det er mange farlige veier ved en slik tilbakemelding, sier Sundset.

Les også: Tillitsvalgt Gard anmeldte trussel: To uker senere kom beskjeden fra politiet om at saken var henlagt

Prisgitt dagsform

Hun påpeker at det er greit med tilbakemelding, men at det burde være på et generelt nivå, ikke på enkeltansatte. Hun mener dessuten det er usikkert hvor frivillig det er for de ansatte å være med på en sånn ordning.

– Alt står og faller på kundens dagsform. Det trenger ikke å være en god reell tilbakemelding en ansatt får. Vi som forbrukere vet jo godt at vi ikke alltid går inn i en butikk med et smil. Dermed er det prisgitt kunden om en ansatt ikke får høyeste poengsum.

Krysser av

Ved hjelp av iPaden får man mulighet til å si hvor fornøyd man er med atferden til ansatte man har møtt i butikken. Her kan man for eksempel krysse av for om den ansatte var smilende, imøtekommende eller kunnskapsrik.

Krister Andreassen, salgs- og markedssjef i Jysk forteller til Romerikes Blad at de har den type tilbakemeldinger i alle Jysk-butikker i verden.

– Vi bruker dette slik at lederne kan gi tilbakemeldinger til våre selgere i butikk. De er opptatt av resultater, og vi er opptatt av å gi feedback for å kunne utvikle våre ansatte. Vi har fornavn og bilde fordi kundene skal kunne kjenne igjen de ansatte, og gi de velfortjent ros. Vi fremhever de som gjør det bra, for å fokusere på det som er bra, sier Andreassen til avisa.

Han forklarer at systemet gjør at de ansatte ikke kan bli rangert dårlig.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

– Kan gi helseplager

– Arbeidstilsynet ser at dette med måling av ansattes prestasjoner er en trend i dagens arbeidsliv. Det måles og vurderes i snart alle tjenesteyrker. Ansatte opplever gjerne å bli vurdert av tjenestemottakerne som kunder, pasienter og forbrukere. Med smarttelefoner og apper har denne utviklingen gått lynkjapt, sier Gunn Robstad Andersen, seniorrådgiver i Arbeidstilsynet til Romerikes Blad.

– Det finnes lite forskning på konsekvensene av å måle ansatte kontinuerlig, men det er helt klart grunn til å tro at det å bli vurdert hele tiden, på alt fra jobben du gjør og til hvordan du ser ut, kan være en belastning og gi helseplager over tid, forteller hun til avisa.

Det har ikke lyktes HK-Nytt å komme i kontakt med hovedtillitsvalgt i Jysk.

Les også: Smilefjes og karakterer. Det blir mer og mer vanlig å be kundene rangere de ansatte

09.06.2021
11:28
09.06.2021 11:35