SLUTT: Wizz Air avvikler all innenlands trafikk i Norge. Det er HK glad for.

Mats Løvstad

Wizz Air:

HKs nestleder Elisabeth Sundset:

– Vi er glade for at et fagforeningsfiendtlig flyselskap som Wizz Air trekker seg ut av Norge

Det ungarske flyselskapet Wizz Air skapte sterke reaksjoner da de for sju måneder kom inn på det norske flymarkedet som et selskap uten fagforeninger. Nå gir de tapt.
31.05.2021
31.05.2021 14:59

jathushiga@lomedia.no

Selskapet bekrefter overfor E24 at de allerede fra 14. juni skal avvikle all innenlands flytrafikk i Norge.

– Beslutningen baserer seg på finansielle og kommersielle vurderinger. Selskapet flytter kapasitet til andre markeder, skriver kommunikasjonsdirektør Andras Rado i en epost til E24.

Flyselskapet beholder imidlertid den norske basen, og vil fortsette å fly passasjerer inn og ut av Norge. Rado sier at de siste sju månedene har vist at det ikke er finansielt bærekraftig for selskapet å flytte kapasitet til Norge på kommersiell basis når alle andre flyselskaper får hjelp og derfor ikke opererer på markedsbetingelser.

Gladmelding

Nyheten blir mottatt som en gladmelding i HK og andre fagforbund.

– Det går ikke an å si noe annet enn at dette er noe vi er glade for. Vi ønsker ikke et flyselskap som vil inn på det norske markedet på en måte som forvitrer det organiserte arbeidslivet som vi har her i landet, sier HKs 2. nestleder Elisabeth Sundset til HK-Nytt.

Yngve Carlsen, lederen i Norsk Flygerforbund, sier til E24 at de opplever nyheten om at Wizz Air trekker seg fra det norske innenriksmarkedet som god.

Les også: Linda (34) vil jobbe hjemme også etter pandemien: – Det er rett og slett mindre styr

Et flyselskap uten fagforeninger

Det ungarske flyselskapet Wizz Air har vært omstridt helt siden de etablerte seg i Norge. Toppsjef i Wizz Air, József Váradi, har tidligere uttalt de er et flyselskap uten fagforeninger. En tidligere kabinansatt og fagforeningsleder i Wizz Air, Mircea Constantin, fortalte til DN at han fikk sparken etter at han startet en fagforening i Ungarn, og at det ville ha vært en katastrofe for Skandinavia om Wizz Air lyktes på det norske markedet. Selskapet har benektet at de forbød sine ansatte å organisere seg.

Likevel uttalte Váradi at han ikke kommer til å forholde seg til tariffavtaler og fagforeninger da de etablerte seg i Norge.

HK ville ikke fly med Wizz Air

Det fikk flere LO- forbund til å reagere, inkludert HK leder Christopher Beckham:

– Uttalelsen fra Wizz Air er provoserende. De forholder seg ikke til ILO-konvensjonen om fri organisasjonsrett. Derfor vil vi ikke bruke medlemmenes penger på dette selskapet. Vi velger heller å fly med Widerøe, Norwegian og SAS, selskaper som vi og andre LO-forbund har tariffavtaler med, sa Beckham.

HKs arbeidsutvalg vedtok derfor følgende uttalelse i oktober i fjor: «Ingen av HKs ansatte eller tillitsvalgte skal bruke Wizz Air til reiser i regi av HK».

– Må ha aksept for et organisert arbeidsliv

Også statsminister Erna Solberg tok til orde for en boikott av selskapet Wizz Air i Stortinget da hun uttalte at hun «kommer ikke til å fly med et selskap som nekter arbeidere å organisere seg».

HK-nestleder Elisabeth Sundset sier i dag at dette ikke handler om at man er redd for konkurransen Wizz Air kunne ha kommet med, men nettopp om organisering.

– Alle kan konkurrere på et åpent marked, men du må ha en aksept for at vi har et organisert arbeidsliv som trygger lønns- og arbeidsvilkårene for våre medlemmer og ansatte, sier hun til HK-Nytt.

Les også: Her er Handel og Kontors krav til en ny regjering

Fagbevegelsen kan ha påvirket Wizz Airs tilbaketrekning

– Fagbevegelsen signaliserte tydelig at vi er motstandere av å bruke fagforeningsfiendtlige tilbydere, og jeg ser ikke bort fra at vi har vært med på å påvirke forbrukeren her, sier Sundset.

Hun synes det var spesielt at Wizz Air forsøkte å etablere seg i det norske markedet på et tidspunkt hvor flybransjen slet særlig på grunn av pandemien. Mange ansatte innen luftfarten har vært og er permittert, og situasjonen har vært preget av usikkerhet.

– Luftfarten har ligget med brukket rygg og har vært veldig, veldig sterkt rammet av covid-19- krisen. At dette er tidspunktet Wizz Air ønsker å komme hit på, samtidig de ikke er villig til å sikre lønns- og arbeidsvilkår, er veldig spesielt, sier Sundset.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror at et viktig element i Wizz Airs forretningsplan var at Norwegian skulle gå konkurs. Når Norwegian nå ser ut til å klare seg, møtte selskapet på problemer.

– Wizz Air sitt business case hadde nok også̊ inne et vesentlig element om at Norwegian ikke skulle overleve. Men, Norwegian overlever til 20 i stil og dermed stikker Wizz Air fra det norske markedet med halen mellom beina, sier han til E24.

Les også: HK krever at Oljefondet selger seg ut av Wizz Air

31.05.2021