JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
UT: Det statlige oljefondet må ut av Wizz Air, krever Handel og Kontor.

UT: Det statlige oljefondet må ut av Wizz Air, krever Handel og Kontor.

Wizz Air

HK krever at Oljefondet selger seg ut av Wizz Air

Det er uetisk at Oljefondet har investeringer i fagforeningsfiendtlige selskaper, mener Handel og Kontor.
28.10.2020
09:23
28.10.2020 09:52

lene.svenning@lomedia.no

Det ungarske flyselskapet Wizz Air har møtt mye motbør etter at det ble kjent at de vil starte opp med flyginger i Norge. Blant annet etter at Wizz Air-sjef Josef Váradi uttalte seg på en måte som fikk norsk fagbevegelse til å hisse seg opp.

– Vi er et flyselskap uten fagforeninger, sa Váradi på pressekonferansen der nyheten ble kjent.

I et intervju med Dagens Næringsliv utbroderte toppsjef József Váradi sine meninger:

– Fagforeninger er ikke min greie. Se på alle flyselskapene som er blitt okkupert av fagforeninger, de er alle på konkursens rand.

Les også: Lønna går opp for ansatte i luftfarten

– Direkte uetisk

Uttalelsene falt ikke i god jord. HK har allerede bestemt at ingen av deres ansatte skal fly med lavprisselskapet. Forbundet har også oppfordret sine medlemmer til å benytte seg av flyselskap med tariffavtaler.

Nå går forbundet et skritt lenger. Tirsdag vedtok nemlig forbundsstyret en uttalelse hvor de krever at det statlige oljefondet selger seg ut av Wizz Air. «Det er ikke bare uakseptabelt, men direkte uetisk at fondet har investeringer i fagforeningsfiendtlige selskaper som nekter ansatte å organisere seg og svekker ansattes lønns- og arbeidsvilkår og vår felles velferd», heter det i uttalelsen fra HK.

Forbundet krever også at Wizz Air forholder seg til norske spilleregler. Ellers må myndighetene nekte Wizz Air å etablere seg i Norge, mener forbundet.

631 millioner

Ifølge Finansavisen utgjorde Oljefondets eierandel i Wizz Air på 1,36 prosent av aksjene i det ungarske flyselskapet. Aksjeposten var verdt drøyt 631 millioner kroner ved årsskiftet.

Wizz Air-aksjen har imidlertid falt 19 prosent i år, som gjør at Oljefondets aksjepost fra nyttår vil være verdt 510 millioner kroner, skriver Finansavisen.

Les også: Ferietillegget for dagpenger blir ikke gjeninnført – regjeringen og Frp sier nei

Arbeidstakerrettigheter inn i regelverket

Også LO har krevd at Oljefondet selger seg ut av selskaper som ikke ivaretar de ansattes rettigheter, skriver nrk.no.

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen mener man må stille strengere krav til selskap som for eksempel Wizz Air.

– Hvis det ikke følges opp, på tross av denne kritikken, så er det bare å trekke seg ut, sier han til NRK.

Gabrielsen mener Stortinget nå har en gyllen mulighet til å gjøre noe med dette.

– De skal behandle en stortingsmelding som handler om hvordan Oljefondets investeringer skal gjøres. Hvilke etiske retningslinjer man skal legge seg på. Her mener vi at arbeidstakerrettigheter må inn som en grunnleggende del av det etiske regelverket, sier LO-lederen til NRK.

Etikkråd

Stortingsmeldingen, som blant annet dreier seg om oljefondets arbeid med ansvarlig forvaltning, skal behandles i en høring i Stortinget kommende fredag.

Oljefondet, eller Statens pensjonsfond utland som det heter, har vært underlagt etiske retningslinjer siden 2004. Det er et eget etikkråd som gir råd til Norges Bank om observasjon og utelukkelse av selskaper fra oljefondet.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

– Følger med

Carine Smith Ihenacho, direktør for eierskap og etterlevelse i Oljefondet, sier til NRK at de følger opp alle investeringene sine og vurderer risiko knyttet til bærekraft og sosiale forhold. Fondsdirektøren sier at de tar opp menneskerettigheter som en del av dialogen med selskapene, og at grove brudd på arbeidstakers rettigheter er saker etikkrådet ser på.

– Når det gjelder Wizz Air følger vi selvsagt med på saken, og vi ser alvorlig på informasjonen som har kommet. Dette vil vi følge opp i vårt eierskapsarbeid, sier Ihenacho til NRK.

Les også: NHO forsvarer Wizz Airs ankomst i Norge

Les også: Full ordkrig: Wizz Air-sjefen kaller fagbevegelsen barnslig

28.10.2020
09:23
28.10.2020 09:52