350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

Ferietillegget for dagpenger blir ikke gjeninnført – regjeringen og Frp sier nei

Har du fått dagpenger store deler av 2020, men er i jobb igjen til våren, kan du se langt etter feriepenger.
22.10.2020
22.10.2020 08:53

helge@lomedia.no

Arbeidssøkere som mottok dagpenger i mer enn åtte uker i løpet av et år, hadde tidligere rett til ferietillegg. Det fjernet Solberg-regjeringen i 2015.

Torsdag avgir arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget innstilling i saken om å gjeninnføre feriepenger for dagpenger. Det er Rødt som har fremmet forslaget, som støttes av de rødgrønne partiene.

Fremskrittspartiet som i sin tid foreslo å fjerne feriepenger på dagpenger, bekrefter overfor FriFagbevegelse at de sier nei til forslaget.

– Vi mener det samme som tidligere, sier komitéleder Erlend Wiborg (Frp) til FriFagbevegelse.

Kristelig Folkeparti er bundet opp av regjeringen, og vil dermed ikke kunne komme de rødgrønne til unnsetning.

Dermed blir det smalhans for mange til sommeren.

Tidligere – før KrF gikk inn i regjering – har partiet spilt en nøkkelrolle i dette spørsmålet. Da feriepengene i sin tid ble kuttet i 2015, fikk KrF gjennomslag for at de langtidsledige skulle ivaretas: Løsningen ble at de som har vært ledige i mer enn 52 uker, får rett til å avvikle ferie uten å miste dagpengene.

LO: Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven

Gjelder 350.000 personer

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen, som nå er i pappapermisjon, har tidligere hevdet i et svar på skriftlig spørsmål fra Bjørnar Moxnes at mange vil få utbetalt mer i løpet av fire uker ferie med dagpenger, som er dagens ordning, enn de ville fått med ferietillegg. Tillegget utgjorde 9,5 prosent av dagpenger som ble utbetalt foregående kalenderår. Han viste til at feriepengetillegget vil variere mye fra person til person, og i 2021 kunne ligget på mellom 1000 og 35.000 kroner.

Samtidig er det bare rundt 50.000 enkeltpersoner som vil kunne avvikle ferie med dagpenger neste år, anslo han.

Det betyr at opp mot 350.000 av dem som har vært ledig i 2020, ikke får feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

De som har vært ledig lengst i år, men som er i jobb igjen neste år, mister inntil 35.000 kroner i juni 2021.

Mye lest: Ikea «feirer» ansatte med rekordbonuser etter gode salgstall – men møter skepsis hos tillitsvalgt

Grunnleggende urettferdig

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen mener dette er et smålig kutt som høyreregjeringen fratok folk allerede i 2015.

– Regninger tar ikke ferie, sier LO-lederen til FriFagbevegelse.

Gabrielsen mener arbeidsledige og permitterte også skal ha mulighet til å få avviklet en ferie.

Han mener regjeringen lemper regningen på koronakrisen over på arbeidsfolk.

– Mange opplever å miste en del av lønna i år. Så legger regjeringen opp til at de skal få en dobbel straff gjennom å miste feriepenger for neste år.

LO-lederen peker på det han mener er grunnleggende urettferdig at de permitterte og arbeidsledige får mindre å rutte med, samtidig som høyreregjeringen gir nye skattekutt til de rikeste.

– Dette viser bare hvem denne regjeringen prioriterer, sier Gabrielsen og legger til at dette er nok et eksempel på at de ikke akter å gjøre noe med de økte forskjellene, som bare har vokst under denne regjeringen.

– Hvis statsminister Erna Solberg og finansminister Jan Tore Sanner virkelig mener at de økte forskjellene er et problem, kunne de startet med å gi tilbake feriepengene, som denne regjeringen har tatt fra de permitterte og arbeidsledige. I stedet fortsetter regjeringen å skreddersy skattekutt til de aller rikeste. Det er et slag i trynet på alle de permitterte og arbeidsledige, som nå betaler den tøffeste prisen for krisen, sier Gabrielsen.

Vil tilbake til 2013

De som er langtidsledige, blir ekstra hardt rammet. De faller nemlig helt ut av dagpengeordningen i tiden framover, fordi regjeringen ikke forlenger makstida, og neste juni får de ingen feriepenger av dagpengeperioden.

– Det haster å sikre feriepengene til de arbeidsløse. Hvis ikke, vil flere hundre tusen mangle penger til mat og regninger neste sommer. De som har vært ledig lengst, vil miste inntil en hel månedslønn. Det er altså ikke snakk om å reise på ferie, eller ikke, men å ha penger til faste utgifter, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes til FriFagbevegelse.

Fra 1. januar vil alle arbeidsledige miste opptil en fjerdedel av dagpengeinntekten sin.

– I sommer klarte mange arbeidsledige seg ved hjelp av feriepenger oppspart i fjor. Nye tall viser at 360.000 husstander ikke har sparepenger for å møte de tøffe tidene, poengterer Moxnes.

Arbeiderpartiet har et forslag som går ut på at regelen skal være som i 2013. Partiet skriver i sine merknader at ferietillegget må utbetales snarest mulig etter utgangen av ferieopptjeningsåret, eller når medlemmet har hevet dagpenger i en full stønadsperiode. Loven trer i kraft straks og gis virkning fra 1. januar 2020.

– Vi står på det vi har ment hele tiden. Vi ønsker oss tilbake til ordningen som var i 2013, sier nestleder i arbeids- og sosialkomiteen, Rigmor Aasrud til FriFagbevegelse.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

22.10.2020