JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Har du ikke tariffavtale på jobben din? Slik går du fram for å få det

Uten tariffavtale på arbeidsplassen går du glipp av en rekke fordeler. Men det kan du og kollegene dine gjøre noe med. Her er oppskriften.

Sheila Hegge Olsen/Colourbox

lene.svenning@lomedia.no

sheila@lomedia.no

1. Organiser dere

Minst ti prosent av de ansatte på en arbeidsplass må være medlemmer i et forbund for at det skal kunne kreve tariffavtale. HK vil at minst halvparten er medlemmer før de gjør det.

Trenger du hjelp til å spre informasjon og organisere kollegene? Da kan du få hjelp av HK.

2. Velg en kontaktperson

Velg en kontaktperson eller flere som kan være deres tillitsvalgte i denne prosessen.

3. Ta kontakt med HK

Be forbundet kreve tariffavtale for dere. De sender krav om det til arbeidsgiveren deres eller til arbeidsgiverforeningen bedriften er medlem i.

Kilde: HK

LES OGSÅ: Rekordmange nye tariffavtaler i Handel og Kontor i fjor

Hva er en tariffavtale?

• En tariffavtale er en avtale om lønns- og arbeidsforhold, som oftest innenfor en bransje.

• Avtalen er inngått mellom en arbeidstakerorganisasjon og en arbeidsgiverorganisasjon, for eksempel HK og Virke. For at den skal gjelde på en arbeidsplass, må arbeidstakerorganisasjonen kreve at den skal det.

• Når det er lønnsoppgjør, er det nettopp tariff­avtalene som er gjenstand for forhandlinger.

Fordelene med tariffavtale:

• Minstelønnssatser som reguleres hvert år

• Tillegg for ubekvem arbeidstid

• Bedre tillegg for overtidsarbeid enn i arbeidsmiljøloven

• Lønn på bevegelige helligdager

• Regulert arbeidstid

• Avtalefestet pensjon

• Rett til velferdspermisjoner

• Tillitsvalgte som sørger for at dere har innflytelse på arbeidsplassen

• Rett til å forhandle med sjefen

Hva er en tariffavtale?

• En tariffavtale er en avtale om lønns- og arbeidsforhold, som oftest innenfor en bransje.

• Avtalen er inngått mellom en arbeidstakerorganisasjon og en arbeidsgiverorganisasjon, for eksempel HK og Virke. For at den skal gjelde på en arbeidsplass, må arbeidstakerorganisasjonen kreve at den skal det.

• Når det er lønnsoppgjør, er det nettopp tariff­avtalene som er gjenstand for forhandlinger.

Fordelene med tariffavtale:

• Minstelønnssatser som reguleres hvert år

• Tillegg for ubekvem arbeidstid

• Bedre tillegg for overtidsarbeid enn i arbeidsmiljøloven

• Lønn på bevegelige helligdager

• Regulert arbeidstid

• Avtalefestet pensjon

• Rett til velferdspermisjoner

• Tillitsvalgte som sørger for at dere har innflytelse på arbeidsplassen

• Rett til å forhandle med sjefen