ENIGE UTEN MEKLING: LO og Finans Norge ble likevel enige gjennom forhandlinger i årets oppgjør. Her er LO-delegasjooen på vei inn i de ordinære forhandlingene 3. mai.

Leif Martin Kirknes

Finansansatte får minst 18.000 mer i året

LO og Finans Norge er enige i lønnsoppgjøret for de ansatte i bank- og finansnæringa.
23.05.2023
23.05.2023 09:15

LO og YS har blitt enige med Finans Norge i årets lønnsoppgjør. Rammen er som i tidligere oppgjør i år på 5,2 prosent. I det sentrale finansoppgjøret er det nå enighet om en lønnsvekst på 2,65 prosent, men minst 18.000 kroner i generelt tillegg til alle.

Resten skal tas ut lokalt gjennom forhandlinger og lønnssamtaler, opplyser Christopher Beckham, leder i Handel og Kontor (HK).

Han ledet forhandlingene på vegne av LO. Bank- og finansansatte i LO er organisert i HK og Fagforbundet.

– For oss var det viktig å få ut mest mulig i de sentrale forhandlingene. Jeg skulle gjerne ønske at vi fikk ut mer, men slik ble det ikke, sier Beckham.

– Vi oppfordrer nå tillitsvalgte til å ta aktiv del i de lokale forhandlingene og påvirke kriteriene for fordeling, for å sikre at medlemmer som har hatt svak lønnsutvikling blir prioritert, sier han.

Tillegget gis fra 1. mai.

Både YS og LO brøt forhandlingene med arbeidsgiverorganisasjonen Finans Norge 4. mai. Partene skulle til mekling 5. juni. Men slik gikk det ikke. Det har vært kontakt mellom partene underveis, og det førte altså til en enighet før meklingen tok til.

– Finans Norge er fornøyde med å ha landet årets lønnsoppgjør. Vi har strukket oss langt. Løsningen gir et godt generelt tillegg til alle grupper, samtidig som det gir våre virksomheter et lokalt spillerom innenfor frontfagets ramme, sier Finans Norges arbeidslivsdirektør Therese Høyer Grimstad.

Det er Finansforbundet, som er medlem i YS, som er det største forbundet i denne sektoren.

23.05.2023
23.05.2023 09:15