JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jobben min

Eldre kunder er Elisabeth sin favoritt: – De setter pris på hjelpen

Elisabeth Hajo (31) jobber på A-møbler i Oslo. Hun forteller om jobben sin til HK-nytt.
Elisabeth Hajo liker best å jobbe på lørdager.

Elisabeth Hajo liker best å jobbe på lørdager.

Herman Bjørnson Hagen

Saken oppsummert

lene@lomedia.no

Jeg har jobbet her siden 2021, før det var jeg ansatt i Brilleland i seks år. Og så har jeg jobbet på Skeidar tidligere. Nå jobber jeg sammen med søsteren min, det var litt av det som motiverte meg til å begynne her.

Jeg driver med kundeservice, salg – og litt med TikTok. Det er gøy. Vi filmer et par timer to ganger i uka før butikken åpner. Vi prøver å lage morsomme videoer om nyheter, vi gjør litt gøy ut av det.

Kundene kjenner oss igjen fra videoene, selv om de noen ganger tar feil av meg og søsteren min. Det hender at de vil ha hjelp av oss som de har sett i videoene.

Noen av videoene har hatt 450.000 visninger. Salget har økt litt etter at vi begynte med det. Når vi har promotert nyheter, kommer folk gjerne innom for å se på dem.

Jeg liker best å selge sofaer og senger. Kundene kan designe sin egen sofa, og det er gøy å finne fram forskjellige tekstiler. Jeg har forelska meg i én sofa, den har vi promotert mye. Den er litt boblete, nøytral og fast. Hadde jeg hatt plass til den, hadde jeg kjøpt den selv.

Det er mange som sover dårlig, så det er fint å vise fram gode senger. De fleste vil ha veldig faste madrasser, men det er helt feil. Du skal ha en fin flyt med ryggsøylen og skuldrene, ikke ligge helt på toppen av madrassen. Du skal synke litt ned.

Jeg får kundene til å teste forskjellige senger og ber dem ligge på dem en stund før de tar en avgjørelse. Jeg vil ikke rushe dem igjennom det. Vi tar hensyn til budsjettet kunden har, men det hender at de kjøper litt dyrere møbler enn de hadde tenkt.

Det jeg liker best med jobben er kollegene og kundene – de er hyggelige. Og så er det noe å gjøre hele tiden, det liker jeg, for jeg kan ikke sitte stille, da blir jeg gæren. Jeg jobber fifty-fifty dag og kveld. Jeg liker kveldsvaktene best, da er det litt mer å gjøre. Lørdager er de beste. Da er det enda mer fart.

De eldre er favorittkundene mine. De er hyggelige, og de deler av sin erfaring og gir meg råd om livet. Det beste rådet jeg har fått fra en kunde, er å lytte til kroppen min. Og så setter de eldre pris på den hjelpen de får, de er flinke til å vise takknemlighet.

De yngre er også greie, vi har «ish» samme stil. Folk har forskjellig smak. Selv om jeg ikke liker alt, betyr det ikke at det er dårlige produkter. Jeg er ikke så veldig fan av glassbord, for eksempel. Jeg liker heltre og brune møbler, litt mer nordisk stil. Det går mye i brunfargen «smoked» nå.

Noen bytter ut møbler hvert tredje år. Jeg har byttet selv, fra svarte til brune møbler. Men jeg ser stadig noe nytt og kult og blir fristet.