Legger ned papirfabrikken

Glomma Papp legger ned papirfabrikken i Sarpsborg. Rundt 30 mister jobben i mars.
11.01.2011
16.12.2013 15:03

eva.ler.nilsen@lomedia.no

I mars er det slutt på papirproduksjonen til Glomma Papp. Etter mange år med underskudd ser ikke ledelsen noen annen utvei enn å sette kroken på døra. – Vi har i grunnen ventet på at dette skulle skje, sier HK-tillitsvalgte Vegard Skoglund.

30 må gå

Papirfabrikken utgjør rundt 20 prosent av Glomma Papps totale produksjon. Den andre fabrikken, som produserer pappemballasje, vil fortsatt bestå. Men alle de 240 ansatte i bedriften blir likevel berørt av nedleggelsen. – Det er rundt 30 som jobber i papirfabrikken i dag. Når det nå skal nedbemannes, skal vi se på ansienniteten til alle, opplyser Skoglund.

Han er optimistisk på vegne av HK-medlemmene, som nok ikke blir veldig rammet av nedbemanningen. Verre er det for mellomledersjiktet og Fellesforbundets medlemmer i produksjonen. – Dette er en trist dag for de ansatte, sa hovedtillitsvalgte Øystein Gundelsby til NRK da nyheten ble kjent mandag ettermiddag.

Var ventet

Verken Gundelsby eller Skoglund har noe å utsette på ledelsens fremgangsmåte i denne saken. De har begge vært med i prosessen, og har skjønt hvilken vei det gikk.

– Ut fra regnskapstallene vi har fått se de siste årene, er ikke dette noen stor overraskelse. Glomma Papp har gått med overskudd siden 1996. Det er de andre avdelingene som sånn sett har holdt liv i papirfabrikken. Glomma Papp har også hatt avtaler om kjøp av billigere strøm deler av året. Disse gikk ut i 2010. Med de økte strømprisene var det ingen annen utvei enn å legge ned papirproduksjonen, sier Vegard Skoglund til HK-Nytt.

I forhandlinger

Papirmaskinen, som har rullet og gått i Sarpsborg siden 1931, skal holde det gående ut mars. Men så er det altså slutt.

– Det er selvfølgelig trist, men vi skal avvikle på en skikkelig måte. Nå skal vi i gang med forhandlinger om nedbemanning. Selv om det er 30 ansatte som er direkte knyttet opp mot fabrikken, håper jeg at tallet på oppsagte vil bli lavere, sier Skoglund.

11.01.2011
16.12.2013 15:03