Krever 400.000 for overtidsarbeid

HK-klubben i Røros flyservice krever 400.000 kroner som kompensasjon for at medlemmene måtte arbeide etter en ny skiftplan de mener er ulovlig.
10.03.2010
16.12.2013 12:47

Ledelsen i bakkeselskapet Røros flyservice Gardermoen fortjener en smekk på fingrene, mener HK-klubben i selskapet. Årsaken er at ledelsen la fram en ny skiftplan i november, uten å ha diskutert den med de tillitsvalgte. Planen ble iverksatt to uker senere, mot de tillitsvalgtes vilje. Ifølge Trond Smøraas, leder i Fagforeningen for luftfart og reiseliv, skriver arbeidsgiverne i uenighetsprotokollen mellom partene at de bruker sin styringsrett for å sette skiftplanen ut i livet.

– Men arbeidsgivernes styringsrett kan ikke settes over loven som sier at man kan gjennomsnittsberegne etter avtale med de tillitsvalgte, påpeker Smøraas, som er rådgiver for HK-klubben i Røros flyservice.

50 timer i uka

Den ukentlige arbeidstiden for skiftarbeidere er 35,5 timer i uka og ni timer i døgnet. Ifølge arbeidsmiljøloven kan arbeidstiden gjennomsnittsberegnes over lengre tid, men med en maksgrense på 48 arbeidstimer i uka. Skiftene kan etter avtale med de tillitsvalgte utvides til ti timer. Ifølge skiftplanen de ansatte i Røros flyservice gikk på fra november til januar, måtte de ansatte jobbe opp til ti timer om dagen og 50 timer i uka. Klubben meldte fra til Arbeidstilsynet. Deretter ble det satt ned et utvalg som skulle utarbeide en ny skiftplan. Den nye planen, som er undertegnet av både ledelse og tillitsvalgte, trådte i kraft i den 18. januar.

Til retten om nødvendig

Nå krever HK-klubben overtidsbetaling for sine 48 medlemmer for de ti ukene de jobbet på den omstridte skiftplanen. Klubben krever overtidsbetaling for alt arbeid utover ni timer om dagen og 35,5 timer i uka. Til sammen utgjør det rundt 380.000 kroner. I følge Smøraas har arbeidsgiverne avvist kravet. Men det bryr han og klubben i bakkeselskapet seg lite om. De er villige til å ta saken til retten om nødvendig.

– Dette er en viktig sak for alle som jobber skift. Arbeidsgivere må respektere bestemmelsene i loven og involvere de tillitsvalgte i utarbeidelsen av skiftplaner, understreker han.

Så langt har det ikke lyktes HK-Nytt å få en kommentar fra ledelsen i selskapet.

Sykepleiere vant

Trond Smøraas viser til en lignende sak som sykepleierforbundet reiste på vegne av en gruppe sykepleiere på Ullevål sykehus. Like før jul ble det kjent at forbundet vant saken, og sykepleierne fikk etterbetalt overtidsbetaling for perioden de gikk på en ulovlig skiftplan.

10.03.2010
16.12.2013 12:47