UT PÅ TUR: HK-nestleder Christopher Beckham leder an når 400 HKere nå er på veiene på jakt etter nye medlemmer. Han lover dem gull.

Verving hele uka

HK vil vokse seg enda større

Denne uka setter de inn støtet; hele HK er ute og verver nye medlemmer til forbundet. Målet er å bli 80.000 innen 2020.
05.02.2018

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Uke 6. I flere år har denne uka vært satt av til intensiv verving av nye HK-medlemmer. 2018 er intet unntak. Omlag 400 ansatte, tillitsvalgte og medlemmer er nå på veiene landet rundt for å få flere til å organisere seg.

LES OGSÅ: Stortinget stopper mer søndagshandel

Gullmynter

– Vi skal i all hovedsak besøke bedrifter hvor vi har medlemmer fra før. Vi vil ha mer styrke bak hver tariffavtale. Dette er særlig viktig før vårens lønnsoppgjør hvor bevaring og forbedring av avtalefestet pensjon er et av de store temaene, sier HK-nestleder Christopher Beckham.

Han viser fram årets strøartikkel, gullmyntene som ververne skal dele ut sammen med brosjyrene. Sjokolademynten har en verdi av 1 millioner kroner, det samme som avtalefestet pensjon er verdt.

– Med myntene skal vi synliggjøre verdien av avtalefestet pensjon, at det lønner seg å være organisert, sier Beckham.

GULL: Avtalefestet pensjon er gull verdt, ja faktisk en million kroner.

Ledelsen på vervetur

Alle er ute denne uka, også HKs toppledelse. De fordeler seg i nord og sør, og Beckham sier at uke 6 er et av årets høydepunkter for dem.

– Vi gleder oss alltid til dette, vi treffer aldri så mange medlemmer som når vi er ute på tur i verveukene. Ikke bare gir det oss nye medlemmer, men også nyttige innspill framover. Vi får virkelig vite hva som opptar HKs medlemmer og hva de forventer av oss. Det er spennende. Og i år er det også viktig før tariffoppgjøret, poengterer han.

Bygge klubber

Ifølge Christopher Beckham har HK sett stor effekt av verveukene.

– I de årene vi har holdt på, har vi en fin økning i antall innmeldte medlemmer. Disse ukene er også viktige for organisasjonen, at vi har en felles aktivitet, det fremmer samhold, som er viktig når vi skal bygge både klubber og organisasjon. For det er neste steg i vervingen, nemlig å sette klubbene i stand til å vokse og jobbe bra, sier han.

Ny uke til høsten

Verveukene er så viktige for Handel og Kontor at de i år lanserer en tilsvarende uke til høsten.

– I uke 38 skal vi atter ut på veiene i hele landet, så fra nå vil HK vie seg helt og fullt til verving i to aksjonsuker hvert år, sier Beckham.

– Det er viktig for oss å være synlige på kjøpesentre og i byer og tettsteder flere ganger i året. Hva vi får til i år, vil også være lakmustesten på om vi vil nå målet om 80.000 HK-medlemmer til neste landsmøte i 2020. Jeg er en optimist, og tror det er innen rekkevidde. Vi ser at vi kan vokse når vi setter inn ekstra innsats, slik vi for eksempel har gjort med kjøpesenterprosjektene. Vi har et stort potensial mange steder, sier han.

LES OGSÅ: LO-offensiv gir gode resultater

05.02.2018