JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bunnpris vil ordne opp

HR-sjef Torkil Pedersen mener de assisterende butikksjefene i Bunnpris ikke skal ha overtidsbetaling. Men om det ikke er i tråd med loven, vil han endre praksisen.
04.03.2011
15:26
16.12.2013 15:31

lene.svenning@lomedia.no

HK-Nytt har vært i kontakt med flere assisterende butikksjefer i Bunnpris. Ingen av dem får overtidsbetaling, på tross av at de jobber mer enn 37,5 timer i uka. Ansatte som står på vaktliste og ikke har personalansvar skal kompenseres for overtidsarbeid. Det har Arbeidstilsynet slått fast i et intervju med HK-Nytt. Det betyr at de assisterende butikksjefene i Bunnpris skal ha overtidsbetaling.

– Skal ikke ha

HR-direktør Torkil Pedersen i dagligvarekjeden bekrefter at assisterende butikksjefer i Bunnpris ikke får overtidsbetaling. Han mener at de har ledende og uavhengige stillinger, og er unntatt arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid.

– Blir disponenten syk kan de assisterende butikksjefene drive butikkene. De har også ansvar for å sette opp vaktlister og ferielister, bestille varer og avholde personalmøter, sier Pedersen.

Han medgir at mengden ansvar kan variere fra butikk til butikk. HR-direktøren hevder også at de assisterende butikksjefene kan ansette og si opp folk på egen hånd. Det er ikke i tråd med det de assisterende butikksjefene har fortalt til HK-Nytt.

Vil undersøke saken

Om Arbeidstilsynet mener Bunnpris’ praksis er i strid med loven, vil Pedersen rydde opp.

– Vi må få klarhet i hvordan det er ute i butikkene, både i våre egne og franchise-butikkene. Hvis folk går på idiot-kontrakter og folk jobber livet av seg uten å få noe igjen, må vi ordne opp det, sier han.

Nå vil han sende ut en melding til alle butikksjefene i kjeden for å få brakt på det rene hvilke arbeidsoppgaver og ansvar de assisterende butikksjefene har.

– Ingenting er bedre enn at vi får oppklart dette. Det skal være riktig. Vi skal følge regelverket, understreker han.

Forbausa

HR-direktøren synes det er ugreit å lese om de assisterende butikksjefenes misnøye med manglende overtidsbetaling. Helst ville han at de skulle tatt kontakt med sine egne sjefer.

– Hvis de ikke tar kontakt med oss på grunn av «redsel», er det riv ruskende galt. Men jeg må jo forstå dem også, sier han.

Pedersen er overrasket over at dette kommer opp.

– Jeg er forbausa, jeg har aldri fått noen meldinger om at folk er misfornøyd, sier han.

04.03.2011
15:26
16.12.2013 15:31