IKKE REDD FOR SMITTE: Anne-Lise Karlsen mener kundene tar hensyn. Hun og kollegene er ikke redde for å bli smittet av koronaviruset (arkivfoto).

IKKE REDD FOR SMITTE: Anne-Lise Karlsen mener kundene tar hensyn. Hun og kollegene er ikke redde for å bli smittet av koronaviruset (arkivfoto).

Martin Guttormsen Slørdal

Butikkansatte er glade for korona-tiltak

– De ansatte i butikken der jeg jobber er ikke redde for å gå på jobb, sier Anne-Lise Karlsen, leder for bransjerådet HK Coop.
19.03.2020
15:40
20.03.2020 11:22

Ylva.seiff.berge@lomedia.no

Tirsdag kom Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet med oppdaterte råd til varehandelen. Til dem som jobber i butikken, er rådene hyppig håndvask, jevnlig rengjøring av butikken og hold en meter avstand til kundene.

Rådene til kundene er nokså lik: Hold avstand til betjening og andre kunder, unngå å ta på varer du ikke skal kjøpe, betal kontaktløst med kort – såkalt «tæpping» – og unngå hamstring. God håndhygiene gjelder selvfølgelig her også.

Departementet sier nei til flere og større søndagsåpne butikker

Anne-Lise Karlsen, leder i HKs bransjeråd for de ansatte i Coop-butikkene, er glad for rådene fra myndighetene.

– Vi synes rådene er gode. Vi ansatte tar dem seriøst, og vi opplever også at kundene forholder seg til det de butikkansatte sier og tar hensyn til oss, sier Karlsen, som til daglig jobber i frukt- og grøntavdelingen i Coop Extra i Porsgrunn, til HK-Nytt.

En av fem faghandlere frykter de ikke vil overleve de neste to ukene

– Vi opplever ikke at noen av de ansatte i vår butikk har angst eller er redde for å gå på jobb. Vi har heller ikke hatt noen tilfeller av smitte eller bekreftede syke i vår butikk i Porsgrunn, sier Karlsen.

Ikke engstelige for smitte

Da regjeringen gikk ut med de første korona-tiltakene i forrige uke, var det mange som hamstret mat i butikkene.

– De første dagene var de ansatte skeptiske til at det ikke kom på plass noe regelverk, og det er klart at noen av tiltakene har kommet litt sent. Spesielt i forhold til panikken hos kundene i forrige uke. Da var det mange som ikke tok hensyn. Etter at de nye rådene kom på plass, er det ingen av mine kollegaer i min butikk som er engstelige for å bli smittet, sier Karlsen.

COOPS PLAKAT: Plakaten med råd om hygenetiltak er hengt opp i alle Coop-butikker.

COOPS PLAKAT: Plakaten med råd om hygenetiltak er hengt opp i alle Coop-butikker.

Plakat fra Coop

Hyppigere vask

Denne uken sendte Coop ut plakater med rådene til kundene. Plakatene har blitt hengt opp i Coop-butikkene rundt om i hele landet.

– Vi oppfordrer ikke våre ansatte til å bruke plasthansker på jobben, men heller vaske hendene oftere og bruke Antibac. Noen har fått flere oppgaver fordi vi vasker hyppigere i butikken, men det har også gått veldig bra. Det blir en ny måte å jobbe på, men det har ikke påvirket oss veldig mye, sier Karlsen.

HK og Virke: – Godt samarbeid avgjørende for å overleve koronakrisen

– Begge deler

Tone Cathrine Hartz er hovedtillitsvalgt i Coop Vestfold og Telemark og har hatt kontakt med mange av de tillitsvalgte i samvirkelaget den siste tiden. Hun forteller at mange ansatte kjenner på bekymring over å være utsatt for smitte på jobben.

– Det er litt begge deler. Noen er ikke redde, andre er engstelige. Det gjelder spesielt dem som har folk hjemme som er i risikogruppa. De butikkansatte er redde for å dra med seg smitte hjem til dem, sier hun til HK-Nytt.

ULIKE REAKSJONER: Noen butikkansatte er ikke redde, andre er bekymret for å bli smittet av korona-viruset, forteller Tone Hartz, hovedtillitsvalgt i Coop Vestfold og Telemark.

ULIKE REAKSJONER: Noen butikkansatte er ikke redde, andre er bekymret for å bli smittet av korona-viruset, forteller Tone Hartz, hovedtillitsvalgt i Coop Vestfold og Telemark.

Lene Svenning

Kunder på alerten

Hartz er imponert over kollegene sine.

– De viser stort mot. De kommer på jobb og er bevisste på at de har en samfunnskritisk rolle i denne situasjonen, sier hun.

Hartz er også fornøyd med tiltakene som er satt i verk i butikkene, selv om hun gjerne skulle sett at det var mer Antibac å oppdrive.

– Kundene er på alerten nå, de går i buer rundt hverandre. Men det er alltid noen som ikke tar hensyn til andre, de gjør heller ikke det nå, sier hun.

Pleksiglass i Kiwi

I de andre butikkjedene har det blitt satt inn flere ulike tiltak for å minske smittefaren. Hos Kiwi har de for eksempel satt opp pleksiglass foran kassene, mens det i andre butikker ikke er lov med flere enn et visst antall kunder i butikken om gangen. Rema 1000 er også i ferd med å sette opp pleksiglass foran kassene.

Tone Cathrine Hartz håper at Coop sentralt også vil se på muligheten for å installere pleksiglass i samvirkelagenes butikker. Kanskje er heller ikke det godt nok framover.

– Hvis dette eskalerer, håper jeg at regjeringen kommer med tiltak for å begrense antall kunder i butikken på samme tid, sier hun.

PLEKSIGLASS: Kiwi på Gauterød postet på sin Facebook-side at for å redusere smitte og gi trygghet til de ansatte i butikken, har de montert plexiglass-plater i kassa.

PLEKSIGLASS: Kiwi på Gauterød postet på sin Facebook-side at for å redusere smitte og gi trygghet til de ansatte i butikken, har de montert plexiglass-plater i kassa.

Kiwi Gauterød

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

Korona-råd i dagligvarebutikker:

• Håndvask: God håndhygiene er alltid viktig, og hjelper med å hindre smittespredning

• Rengjøring: Butikkene vasker jevnlige berøringspunkter som bankterminaler og håndtak på handlevogner og handlekurver

• Hold avstand: Begrens mulighet for smitte ved å holde én meter avstand til betjeningen og kundene

• Varer: Unngå å ta på varer du ikke skal kjøpe

• Unngå hamstring: Ikke kjøp mer enn du trenger, hamstring er ikke nødvendig

• Betaling: Betal med kort, gjerne kontaktløst – også kjent som «tæpping»

19.03.2020
15:40
20.03.2020 11:22

Korona-råd i dagligvarebutikker:

• Håndvask: God håndhygiene er alltid viktig, og hjelper med å hindre smittespredning

• Rengjøring: Butikkene vasker jevnlige berøringspunkter som bankterminaler og håndtak på handlevogner og handlekurver

• Hold avstand: Begrens mulighet for smitte ved å holde én meter avstand til betjeningen og kundene

• Varer: Unngå å ta på varer du ikke skal kjøpe

• Unngå hamstring: Ikke kjøp mer enn du trenger, hamstring er ikke nødvendig

• Betaling: Betal med kort, gjerne kontaktløst – også kjent som «tæpping»