STREIK: Det kan bli lys i færre av vinduene på Arbeiderpartiets hovedkontor når de ansatte går ut i streik på onsdag.

Sissel M. Rasmussen

Ap- og SV-ansatte skal streike fra onsdag

Handel og Kontor trapper opp streiken i arbeiderbevegelsen. Fra onsdag i neste uke skal også de ansatte i blant annet Ap og SV streike.
21.11.2014

I dag streiker 296 HK-medlemmer i LO og flere LO-forbund. Årsaken er at HK og Arbeiderbevegelsens Arbeidsgiverforening (AAF) ikke har blitt enige i årets tariffoppgjør. HKs hovedkrav er å få innsyn i lønn. I lønnsstatistikken partene har tilgang til framkommer ikke alle ansattes lønn. Det er fordi ikke alle virksomheter som er medlem av AAF har rapportert hva alle ansatte tjener. Det gjør det umulig å føre reelle forhandlinger, hevder HK.

Nye 186 streikende

I dag varsler HK om at streiken trappes opp for andre gang. Fra onsdag i neste uke tas ytterligere 186 HK-medlemmer ut i streik. Det gjelder blant annet de ansatte i Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti. Det er ingen spesiell årsak til at nettopp disse tas ut i streik, i følge HKs streikeleder Bjørn Mietinen.

– Dette er en ordinær lønnskamp. Vi tar ut folk der vi har medlemmer, sier han til HK-Nytt.

I tillegg skal ansatte i FO, Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund, Norsk Transportarbeiderforbund, LO Stat Oslo, Statstilsattes Hus, Industri Energi i Oslo og Stavanger og Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek ikle seg streikevester på onsdag. Tilsammen vil HK ha 482 medlemmer i streik i neste uke.

Prøvde på nytt

Streiken har nå vart i en uke. Partene møttes til samtaler tirsdag, men klarte ikke å bli enige. Arbeidsgiverne hevder de etterkom HKs krav om innsyn i lønn, men partene ble ikke enige om en lønnsøkning. Etter det har det ikke vært kontakt mellom AAF og HK, hevder Mietinen.

– Vi har ikke hørt noe fra dem, sier HKs forhandlingsleder, som ikke vil spekulere i hvor langvarig denne streiken vil bli.

21.11.2014