JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Strid om taxfree:

Taxfreeordningen er under press. Nå frykter HK-lederen at tusenvis av jobber kan gå tapt

Venstre og et regjeringsutvalg vil skrote taxfree-ordningen. – Dette blir oppfattet som å sparke folk som allerede ligger nede, mener HK-leder Christopher Beckham.
FRYKTER FOR ARBEIDSPLASSER: HK-leder Christopher Beckham mener taxfreeordningen ikke bare er alkohol- eller klimapolitikk, men også et spørsmål om arbeidsplasser og flyplass-struktur.

FRYKTER FOR ARBEIDSPLASSER: HK-leder Christopher Beckham mener taxfreeordningen ikke bare er alkohol- eller klimapolitikk, men også et spørsmål om arbeidsplasser og flyplass-struktur.

Erlend Angelo

helge@lomedia.no

Ekspertutvalget «Norge mot 2025» under ledelse av tidligere statssekretær for Høyre, Jon Gunnar Pedersen, foreslår å skrote taxfreeordningen.

Under helgens landsmøte vedtok regjeringspartiet Venstre det samme. Det får forbundsleder i Handel og Kontor, Christopher Beckham, til å tenne på alle plugger. Flere tusen HK-medlemmer som jobber i nettopp taxfreebutikkene er nå permittert, og mange har vært det siden 12. mars i fjor.

Les også: Berith ble smittet av korona på jobben – ett år etter er hun fortsatt ikke tilbake i arbeid

– Dette oppfattes som å sparke folk som allerede ligger nede. Dette er folk som ikke vet om de har mat på bordet i morgen. Usikkerheten de allerede føler er dramatisk og blir ikke noe bedre av at arbeidsplassen settes i fare. Mange tillitsvalgte kontakter oss og synes dette er veldig provoserende, sier Christopher Beckham til FriFagbevegelse.

Kritikk for timing

Nina Binderø, nestleder i TRN-klubben (Travel Retail Norway), synes også det er respektløst i det hele tatt å komme med noe sånt midt i en pandemi og når bedriften ligger nede med lav puls.

– Dette skaper stor usikkerhet for om arbeidsplassene våre vil bestå. Det er dårlig timing og lite passende å komme med et slikt forslag nå, sier hun til HK-Nytt.

Beckham husker godt hvorfor taxfreeordningen i sin tid kom på plass. Det var nettopp for at reisende skulle handle ved sin hjemreise, ikke i utlandet og uten å ta med varene om bord i flyet.

– Det skapte tusenvis av store og gode arbeidsplasser. I tillegg skapte det økt sikkerhet i kabinen. Kabinansatte slapp å følge med på klirrende poser som ble tatt opp og ned fra hyllene. Det er mye mer risikofylt med masse flasker i håndbagasjen for passasjerer og de som jobber i kabin, enn at disse kan kjøpes ved ankomst, mener Beckham.

Les også: Her er forslaget til nye hjemmekontorregler

Flyplasser i distriktene

I tillegg finansierer ordningen hele den norske flyplass-strukturen. Flyhavner med overskudd takket være inntekter for utleie og salget i taxfree, gjør at man kan ha mindre flyplasser for eksempel i Sandane og i Nord-Norge, påpeker Beckham.

Regjeringsutvalget skal ha sin høringsrunde. Der kommer Handel og Kontor til å være tydelige på at ordningen må bestå.

– Hele Avinor-modellen faller som en stein hvis ordningen legges ned. Distriktsflyplasser vil måtte legges ned. Hele infrastrukturen i Nord-Norge vil falle ned, mener HK-lederen.

Tviler på Venstre-påstand

Første nestleder Ane Breivik i Unge Venstre hevder overfor FriFagbevegelse at taxfreeordningen bidrar til lavere billettpriser, økt flytrafikk, økt antall passasjerer og høyere utslipp enn det ellers ville vært.

Beckham tviler på denne påstanden, og har til gode å se denne dokumentert.

– Folk reiser ikke mer for å kjøpe ei vinflaske 80–100 kroner billigere enn på polet. Det er en bonus for reisen, men ikke grunnen til at de reiser, hevder han.

– Det Venstre gjør er å endre hele den norske luftfarten. Hvis Avinor-modellen skrotes, må alle flyplassene inn på statsbudsjettet. Da kommer det til å bli en salderingspost. Det var nettopp for å unngå det modellen ble innført. Alternativet til å fly innenlands er å kjøre bil, påpeker han.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK