André Kjernsli" />
ENDELIG: – Jeg er glad for at vi har fått på plass tariffavtale, sier butikksjef Linda Moen Magnussen hos Ark.

Tariff-bonanza på Herkules senter i Skien

Godt lagarbeid gir resultater. Linda Moen Magnussen jobber i en av 24 butikker med tariffavtale på kjøpesenteret i Skien.
24.01.2023
26.01.2023 09:20

andre.kjernsli@lomedia.no

I Ark-butikken på Hercules senter er det en travel dag, mange kunder er innom for å kjøpe gaver til seg selv eller andre. Bak disken står en ansatt som er glad for det hun har fått: Tariffavtale som sikrer gode lønns- og arbeidsvilkår.

– Jeg har mast lenge på mine kolleger om at de skal organisere seg, sier Linda Moen Magnussen.

Hun er butikksjef hos Ark på Herkules senter i Skien og vet hva hun snakker om. Magnussen ble HK-medlem i 1999, det året hun begynte i bokbransjen. Hun forteller at det kan være vrient å få unge deltidsansatte, som kanskje bare skal jobbe der en kort periode, til å organisere seg.

– Dette til tross for at studentmedlemskapet er kjempebillig, sier hun.

Men nylig meldte to av Markussens kollegaer seg inn i HK. Da kontaktet hun organisasjonsmedarbeider Adrian Miller-Moss i HK Østlandet Sør, for å få tariffavtalen på plass.

– Jeg har heldigvis en arbeidsgiver som er positiv til fagorganisering, sier bokhandel-veteranen.

Målrettet innsats

Herkules senter har den senere tiden hatt en markant økning av bedrifter med tariffavtale. Hele 24 av i alt 110 butikker har nå det. Det er ikke tilfeldig, men skyldes et målrettet samarbeid mellom HK og LOs serviceprosjekt.

Prosjektet, som har som målsetting å organisere bedriftene i regionen, ble dratt i gang i februar 2020. Heidi Elise Eikeland er ansatt i LO og har jobbet med organiserings-prosjektet på heltid like lenge. Men da samfunnet stengte ned, var det bare å kaste seg på telefonen til butikkansatte som satt permittert hjemme.

– Det var mange som satt veldig pris på at vi ringte i den perioden. De kjente på en følelse av omsorg, forteller hun.

SAMARBEID: Fra venstre: Ole-Henrik Olsen (LO), Adrian Miller-Moss (HK) og Heidi Elise Eikeland (LO) har jobbet målrettet. Resultatet er mange nye tariffavtaler på Hercules senter.

André Kjernsli

Etter hvert som samfunnet åpnet, kunne de involverte i prosjektet igjen besøke folk i butikkene og på Sandefjord Lufthavn Torp. Ole-Henrik Olsen, som er LOs prosjektleder i regionen, berømmer Eikeland for hennes utrettelige innsats.

– Vi kaller henne for «gnagsåret», men det må oppfattes positivt. Hun gir seg ikke etter ett besøk, men dukker opp i butikkene igjen og igjen for å spre budskapet.

Eikeland på sin side velger å sende skrytet videre til Adrian Miller-Moss, HK Østlandet Sør sin mann i prosjektet. Ifølge henne har Miller-Moss alltid stålkontroll på tallene.

– På Herkules Senter jobber det nå 163 HK-medlemmer, bare 39 har ikke tariffavtale. Jeg tror at vi vil se at enda flere vil tegne tariffavtaler på senteret framover, sier Miller-Moss.

Ryktet går

En av de andre butikkene som nylig har fått tariffavtale på Hercules senter er Zizzi. Ryktet om at flere og flere på senteret fikk tariffavtale nådde dem som jobbet her.

– I Zizzi-kjeden er det flere og flere butikker som får tariffavtale, og vi ble nysgjerrige på dette, forteller butikksjef Elin Merete Gulliksen.

Prosessen gikk raskt og smertefritt, og i juli var tariffavtalen på plass.

Adrian Miller-Moss forteller at de har fire store kjøpesentre i regionen. Nå vil de sette inn krefter på å organisere opp de tre andre: Farmandsstredet i Tønsberg, Nordbyen senter i Larvik og Down Town i Porsgrunn.

– Vi ser ingen grunn til at vi ikke skal ha samme tariff-suksess der, sier han optimistisk.

GLADE FOR TARIFFAVTALE: Fra venstre: Assisterende butikksjef Marianne Hansen, butikkmedarbeider Merethe Nilsen og butikksjef Elin Merete Gulliksen  i Zizzi.

GLADE FOR TARIFFAVTALE: Fra venstre: Assisterende butikksjef Marianne Hansen, butikkmedarbeider Merethe Nilsen og butikksjef Elin Merete Gulliksen i Zizzi.

24.01.2023
26.01.2023 09:20