I MINDRETALL: SV måtte konstatere at de ikke fikk nok støtte på Stortinget til et forslag om å regulere franchisevirksomhet.

Ole Palmstrøm

Stortinget sa nei til SVs franchiseforslag

Senterpartiet og Rødt stemte for, men det hjalp ikke. HK håper å få endret loven med et rødgrønt flertall på Stortinget etter valget.
05.02.2021
05.02.2021 17:01

SV vil endre loven slik at franchisegivere får arbeidsgiveransvar. Det er kjernen i et forslag som partiet la fram for Stortinget denne uka, i forbindelse med næringskomiteens behandling av stortingsmeldingen «Daglegvare og konkurranse – kampen om kundane».

Men det gikk ikke veien. Forslaget fra SV fikk bare støtte fra Rødt og Senterpartiet da Stortinget voterte over det torsdag.

Mange butikkjeder er organisert som franchise (se faktaboks). Det innebærer at enkeltstående kjøpmenn er de ansattes arbeidsgiver. Dermed har de ansatte ingen mulighet til innflytelse hos kjedene de jobber i.

Ap: Lite tydelig forslag

Arbeiderpartiet er også kritiske til franchisemodellen, men støttet ikke forslaget.

– Dette er en kjempeviktig sak, og et tema det er viktig å behandle presist. Vi synes SVs forslag er lite tydelig, sa Terje Aasland, en av Aps representanter i næringskomiteen til HK-Nytt før voteringen.

Slik lød forslaget fra SVs representant i komiteen, Torgeir Knag Fylkesnes: «Stortinget ber regjeringen legge fram for Stortinget sak om endring av arbeidsmiljøloven som tydeliggjør arbeidsgiveransvaret i franchise, konsern og lignende organiseringer. Forslaget skal sikre at den som har bestemmende innflytelse, og gjennom dette reelt sett er arbeidsgiver, også får retter og plikter som arbeidsgiver i henhold til arbeidsmiljøloven».

Les også: Dette fikk topplederne i lønn i Norges 100 største selskaper

Skuffet over Ap

Forslaget er nesten identisk med et forslag som Ap og SV sto bak i 2018.

– Jeg er overrasket over at flere ikke støtter forslaget. Dette har vært et krav fra fagbevegelsen i mange år. Ap har støttet forslaget før, og det er utarbeidet i samråd med folk i fagbevegelsen, sier Torgeir Knag Fylkesnes til HK-Nytt.

– Jeg er skuffet over at Ap nå plutselig snur. Jeg hadde håpet av vi fikk til en felles front før valget, sier han.

Håper på endring med nytt flertall

HK-leder Christopher Beckham er lei for at ikke flere støttet SVs forslag.

«Jeg skulle ønske flere hadde stemt for et forslag i Stortinget som gjør det klart at de som eier også er arbeidsgiver. Franchisemodellen er ikke god nok i dag», skriver han i en sms til HK-Nytt.

Forbundet vil fortsette å jobbe for en lovendring som vil gi franchisegivere et tydeligere arbeidsgiveransvar og i ansatte hos franchisetakere mer innflytelse. Beckham håper det vil være enklere med en annen sammensetning av Stortinget etter høstens valg.

«Vi håper de rødgrønne partiene kan diskutere dette spørsmålet med oss. Det vil være et viktig krav fra HK ved et nytt flertall. Vi vil ha et flertall som endrer og styrker arbeidstakerrettigheter, ikke bare et nytt flertall», skriver han.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Dette er franchise:

• En franchisegiver eier et konsept som den leier ut til franchisetakere.

• Franchisetaker betaler en løpende avgift, vanligvis en prosentandel av omsetningen, for denne rettigheten.

• Organisasjonsformen benyttes innen varehandel, servicehandel, hotell og restaurant, renovasjon og gjenvinning, internett og data, helsesektoren, bemanning og rekruttering, regnskap og økonomi, konsulentvirksomhet med mer.

Kilde: Store norske leksikon

05.02.2021
05.02.2021 17:01

Dette er franchise:

• En franchisegiver eier et konsept som den leier ut til franchisetakere.

Kilde: Store norske leksikon