SJEF I SIKTE: Rannveig Engdal Danielsen er et av ledertalentene i Cirke K - og drømmer om at talentprogrammet skal ebbe ut i en sjefsstilling på en bensinstasjon. Helst i nær framtid!

SJEF I SIKTE: Rannveig Engdal Danielsen er et av ledertalentene i Cirke K - og drømmer om at talentprogrammet skal ebbe ut i en sjefsstilling på en bensinstasjon. Helst i nær framtid!

Erlend Angelo

Rannveig drømmer om sin egen bensinstasjon

Hun var selv litt nedlatende til yrket da hun starta der. Nå sikter Rannveig Engdal Danielsen mot å drive sin egen bensinstasjon – aller helst langs en travel hovedvei.
22.04.2021
08:23
22.04.2021 08:23

erlend@lomedia.no

Det er bitende kaldt når HK-Nytt gjester et lite hus på landet i Trøndelag. En liten avstikker fra Trondheim, midt mellom trønderhovedstaden og arbeidsplassen på Lundamo, sitter Cirkle K-ansatte Rannveig Engdal Danielsen hjemme hos seg selv og er på videokonferansetjenesten Teams. Nei, det er ikke digital grilling av pølser som står på programmet. Det er talentsamling i Cirkle K, bensinstasjonskjedens egen lederutdanning.

Og ved kjøkkenbordet sitter altså 32-åringen og lærer om stasjonsdrift, ledelse og såkalte SWOT-analyser. (Om du absolutt vil vite hva det står for, så er det strength, weaknessess, opportunities og threats. Med andre ord et analyseverktøy som kan brukes til så mangt.)

TEAMS: Talentprogrammet er blitt omdannet til digitale møter «i disse tider».

TEAMS: Talentprogrammet er blitt omdannet til digitale møter «i disse tider».

Erlend Angelo

Nedlatende

Det var ikke her hun trodde hun ville havne da hun starta i deltidsjobben på Cirkle K på Lundamo for to år siden. Yrkesveien dit hadde vært nokså lang; fra et avbrutt fagbrev som 17-åring, til jobb og etter hvert lederstilling i Dolly Dimple’s og en tur innom det som ble en nedlagt Glassmagasinet-butikk.

Så endte hun altså opp på bensinstasjon. Hvor hun møtte opp med alle de fordommene mange har om bensinstasjon som arbeidsplass: Dette er et sted for elever og studenter før de kommer seg videre i arbeidslivet. Deltidsstillinga på 40 prosent var praktisk å kombinere med småbarnslivet. Lønna imponerte ikke, og hun skulle raskt videre.

Les også: Så mye går ansatte i butikker og bensinstasjoner opp i lønn

Men så trivdes hun. Fikk ansvar. Skjønte at det er mer enn pølsegrilling som foregår på stasjonene. Og nå er hun altså plukket ut som en av «morgendagens ledere» i kjeden.

– Det viste seg at bensinstasjon er mer enn deltidsjobb for studenter, smiler 32-åringen.

Gratis mulighet

Danielsen har for så vidt vært innom tanken om å fullføre fagbrevet i salg og service som hun aldri ble ferdig med på videregående. Men det har blitt med tanken for tobarnsmora, som er avhengig av å kunne jobbe for fullt.

Derfor var det perfekt med talentprogrammet, som sørger for utdanning med lønn. Riktignok må det studeres litt på fritida med «skolen», men det går stort sett greit.

Om hun er redd for at internutdanninga ikke er god nok for «resten av arbeidslivet»? Nei, er det korte svaret.

– Jeg hadde ikke økonomi til å bli deltidsstudent. Fagbrevet hadde sikkert vært kjekt å ha, men man får både generell og mer Cirkle K-basert kunnskap her, som uansett er verdifullt eventuelt videre i arbeidslivet, forteller Danielsen.

SMART SJEF: Pensumet er variert og interessant, synes Rannveig Engdal Danielsen.

SMART SJEF: Pensumet er variert og interessant, synes Rannveig Engdal Danielsen.

Erlend Angelo

Tydli’ tå mæ

Det var lange runder for å komme med på det populære programmet, men Danielsen kom seg altså gjennom nåløyet. Kanskje fordi hun er yngst i en søskenflokk på fem søstre?

– Du lærer å rope høyt da, så jeg er blitt ganske «tydli’ tå mæ», sier hun – og forteller blant annet om da hun krangla seg opp i lønn. Som hun selv sier: Gode ansatte koster penger.

Danielsen har vært HK-medlem i mange år – og høres rett og slett ut som et tillitsvalgtsemne som HK aldri har fått fatt i.

– Jeg er ikke redd for verken å stå i konflikt eller si fra om jeg mener noe er feil. Jeg er opptatt av rettferdighet, understreker hun.

Og det er jo også fine lederegenskaper. Og lederstillinga vil hun ha – fort.

– Jeg er utålmodig. Jeg satser på å bli stasjonssjef innen de neste fire årene, smiler 32-åringen.

Og da kan hun kanskje bidra til at lønna økes i bransjen?

– He-he, det er jo veldig sentralt styrt. Men ja, lønna må opp om vi skal tiltrekke oss og ikke minst beholde gode ansatte. Heldigvis fikk vi et bra oppgjør i fjor, så vi får håpe det fortsetter i den stilen!

Og det er jo sjefsprat som ansatte bør like ...

Les også: Jorun (62) holdt på å miste pensjonen verdt 1,1 million kroner

– Bra med all påfyll av kompetanse

HK er glad for arbeidsgivere som gir sine ansatte påfyll av kompetanse – men foretrekker aller helst at den er utarbeidet i samarbeid med det offentlige.

– Det er litt tveegget med kjedenes kompetansepåfyll. På den ene siden støtter vi alle som satser på sine ansatte. Dette er jo det vi ønsker oss for framtida, arbeidsgivere som tør satse på sine ansatte og investerer tid og penger i den videreutdanninga, sier Lena Reitan, nestleder i HK.

– Samtidig er det en del av kjedestyrt kompetansepåfyll som blir veldig rettet mot den enkelte arbeidsplass, og dermed ikke er noe du kan ta med deg videre til en eventuell ny arbeidsplass i framtida. Derfor er vi mest tilhenger av utdanning som enten kan brukes til å fullføre et fagbrev eller gir studiepoeng, sier Reitan til HK-Nytt.

Lene Foldvik, opplæringsansvarlig i Cirkle K, skriver i en epost til HK-Nytt at talentprogrammet ikke gir studiepoeng, men at de har et langt og godt samarbeid med Butikkutvikling AS.

Dette er det 17. kullet, og av dem som fortsatt jobber i Cirkle K er 8 av 10 talenter blitt ledere i kjeden.

– Talentene våre er noen av de mest lojale medarbeiderne vi har og fantastiske ambassadører for selskapet vårt! skriver Foldvik.

HK-nestleder Reitan kommer selv fra en bensinstasjonfamilie, og er glad for at Cirkle K satser på sine ansatte.

– Bensinstasjoner har for mange vært et sted man jobber ved siden av noe ... Men, det er flere enn man tror som har det som sitt yrke, og det er viktig både for ansatte og stasjonene at man viser at det krever kompetanse - og at man er villig til å gi sine ansatte dette. Det gir både yrkesstolthet for den enkelte og det gir konkurransefortrinn for arbeidsgiverne, sier Reitan.

22.04.2021
08:23
22.04.2021 08:23