KRAV OG MOTKRAV: Sånn så det ut da Handel og Kontor og NHO møttes til forhandlinger om Standardoverenskomsten mandag formiddag.

André Kjernsli

Ny lønn for kontoransatte

Kontorfunksjonærerne får 8.000 kroner mer i året etter forhandlinger mellom NHO og Handel og Kontor (HK). – De tillitsvalgte må kreve mer i lokale forhandlinger, oppfordrer HK-leder Christopher Beckham.
09.05.2022
10.05.2022 13:27

Mandag var det lønns- og arbeidsvilkårene til kontorfunksjonærene som sto på dagsordenen da Handel og Kontor (HK) og NHO møttes til forhandlinger i årets lønnsoppgjør. De ble enige om at de 3.300 HK-medlemmene omfattet av Standardoverenskomsten får et generelt tillegg på 4 kroner i timen – det tilsvarer nærmere 8.000 kroner i året.

Minstelønnssatsene i avtalen ble økt med 3,3 prosent, mellom 4 og 7,90 kroner – det generelle tillegget er inkludert. Lønnsøkningen skal gjelde fra 1. april.

Et mindretall av medlemmene går på minstelønnssatsene, de fleste har høyere lønn. I gjennomsnitt tjener HK-medlemmene på denne tariffavtalen 114,7 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn som er på 524.400 kroner i året. Kontorfunksjonærene jobber i mange ulike bransjer; for eksempel i transportbedrifter som Schenker og DHK, i ulike organisasjoner og i drosjeselskap.

Mer i vente

HK stilte krav om økt kjøpekraft i tråd med resultatet i det såkalte frontfaget – lønnsoppgjøret for industrifunksjonærene. Og det fikk de: 3,7 prosent lønnsøkning. Men det inkluderer også forventet resultat av lokale forhandlinger på bedriftene.

– Nå må de tillitsvalgte sette seg ned og gjennomføre lokale forhandlinger. Her finnes det ikke en fasit på resultatet, det kan bli 2 eller 15 kroner mer i timen, det vil variere i tråd med bedriftens bæreevne og framtidsutsikter, sier Beckham.

Null-null

HK stilte også krav om bestemmelser om bruk av hjemmekontor, om kompetanseheving og om innflytelse over hvordan bedriftene skal bidra til det grønne skiftet. Men her fikk HK ikke gjennomslag, forteller en skuffet HK-leder.

Men heller ikke NHO fikk igjennom sine krav til endringer i teksten i tariffavtalen. Ifølge Beckham ville NHO blant annet fjerne bestemmelser om normalarbeidsdagen. Det satte HK en stopper for.

NHO er fornøyde

– Vi er fornøyde med å ha gjennomført gode og konstruktive forhandlinger innenfor frontfagets rammer.

Det sier arbeidsgivernes forhandlingsleder Hilde Marie Martinsen til HK-Nytt.

Hun kjenner seg ikke igjen i HKs beskrivelse av forhandlingene.

– Jeg vil ikke gå inn i de konkrete kravene, annet enn at vi tok opp utfordringer med overenskomsten som våre medlemmer synes er vanskelig, sier hun.

Utvalg

I tariffoppgjøret i 2020 ble HK og NHO enige om å sette ned to utvalg; ett som skal se på lønnssystemet i avtalen, og ett som skal se på bestemmelser om kompetanseheving. Nå er partene enige om at utvalgene skal fortsette sitt arbeid, opplyser HK-lederen.

– Vi ser fram til å gjennomføre utvalgsarbeidet som NHO tok initiativ til å utføre, sier NHOs forhandlingsleder Hilde Marie Martinsen.

Uravstemning

Siste ord er ikke sagt. Nå skal medlemmene som er omfattet av denne tariffavtalen felle sin dom over forhandlingsresultatet gjennom en uravstemning. Fristen for å stemme er mandag 23. mai.

LØNNSOPPGJØRET I VAREHANDELEN: HK vant fram med kravet om full lønn under sykdom i tre måneder i årets lønnsoppgjør

MYE LEST: Hege (54) tapte tusener i feriepenger som sykmeldt. Nå er hun glad for at HK har fått til en bedre løsning

09.05.2022
10.05.2022 13:27