KOM I MÅL: Christopher Beckham er fornøyd med årets lønnsoppgjør.

Lønnsoppgjøret 2022

HK vant fram med kravet om full lønn under sykdom i tre måneder i årets lønnsoppgjør

Handel og Kontor (HK) og Virke ble enige i lønnsoppgjøret i varehandelen og klarte å avverge en streik.
30.04.2022
30.04.2022 14:50

katharina@lomedia.no

Dette ble partene enige om:

• Et generelt tillegg på 1,50 kroner og minstelønnssatsene 1 til 6 heves tilsvarende.

• Full lønn under sykdom i tre måneder i et kalenderår og opptjening av feriepenger.

• Normalarbeidsdagen for kontoransatte forblir fra klokka sju til klokka fem om ettermiddag. Virke ville endre dette.

• Partene beholder garantilønnsordningen uendret.

– En prinsipielt viktig delseier

HK-leder Christopher Beckham er fornøyd med resultatet og anbefaler sine medlemmer til å stemme ja i uravstemningen. Han er spesielt glad for at alle HK-medlemmer i varehandelen skal få full lønn under sykdom i tre måneder. Tidligere fikk ansatte bare lønn fra arbeidsgiver de første 16 dagene ved sykdom. Deretter måtte arbeidstakerne selv søke Nav om penger. Nå skal arbeidsgiverne ta seg av papirarbeidet med Nav i minst tre måneder.

– Det er en prinsipielt viktig delseier. Jeg er veldig glad for at vi fikk gjennom dette, sier Beckham.

Etter tre måneder må ansatte selv søke om penger fra Nav. Men HK-lederen legger til at tillitsvalgte kan avtale lokalt at arbeidsgiverne forskutterer lønn i mer enn tre måneder.

Virke ville oppheve normalarbeidsdagen for medlemmer i Kontoroverenskomsten. Det klarte de ikke å oppnå.

– Dette var viktig for HK. Våre medlemmer skal ha en arbeidstid å leve med, sier han.

– Jeg er også stolt over at vi klarte å beholde garantilønnsordningen, sier HK-lederen.

I år sikret denne ordningen de mest erfarne butikkansatte 5 kroner mer i timen fra 1. februar.

HK hadde varslet streik dersom de ikke ble enige med arbeidsgiverne.

Ikke høyere lønn på søndag

Et av hovedkravene til HK var 100 prosent tillegg om kvelden og søndagen. Det kravet fikk ikke HK gjennom.

– Det var ikke penger igjen på rammen til å øke tillegget for arbeid på søndag.

Men alt i alt er HK-lederen fornøyd.

­– Det er mange år siden vi har hatt et så stort tillegg som 1,5 kroner.

Partene meklet 11 timer på overtid.

– Det var vanskelige meklinger. Alle har gitt og tatt. Jeg tror ikke en streik hadde gitt oss noe mer, sier han.

– Jeg håper medlemmene ser på dette som en viktig delseier på reisen til å få full lønn under sykdom i enda flere måneder, sier Beckham.

Fristen for uravstemningen er 18 mai klokka 12.

Like etter intervjuet skulle Beckham lese inn en digital 1. mai-appell. På 1. mai skal ha delta på åpningen av Oslo Akershus HKs tillitsvalgsenter på Youngstorget i Oslo.

Artikkelen fortsetter under bildet.

BYSY BEE: Christopher Beckham gikk rett fra mekling til filmstudio hvor han leste inn en 1. mai appell.

Virke er også fornøyd

Også forhandlingsleder Torgeir Kroken i Virke er fornøyd med å lande et oppgjør innenfor frontfagsramma.

– Resultatet ivaretar bedriften så de kan utvikle seg videre. Sånn sett er det et greit oppgjør, sier Kroken til HK-Nytt.

– Hvorfor tok det så lang tid?

– Det var vanskelig. Jeg kan ikke si noe mer, sier Kroken.

MEKLET: Torgeir Kroken var Virkes forhandlingsleder.

Brian Cliff Olguin

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, er fornøyd med at partene lyktes med å komme i mål innenfor frontfagsrammen.

– Vi har strukket oss langt for å komme Handel og Kontor i møte, skriver Horneland Kristensen i en pressemelding.

– En streik ville vært helt uansvarlig i den situasjonen vi er i nå, skriver Virke-direktøren.

Drøye 25.000 av HKs medlemmer er omfattet av Landsoverenskomsten. Men avtalen regnes som normgivende i varehandelen, altså at langt flere bedrifter velger å følge lønn i avtalen.

Verdt å kjempe for: Cubus-ansatte Sif streiker gjerne for full lønn under sykdom. Hun har sine grunner

Dette er årsaken til at partene måtte til mekling i år: – Arbeidsgiverne sier nei til alle krav, sier HK-lederen

Dette var kravene til HK: Dette krever de ansatte i varehandelen

Dette er full lønn under sykdom:

Full lønn under sykdom innebærer flere ting:

• Bedriftene fortsetter å betale lønn til sykmeldte også etter 16 dager, og får selv refundert penger fra Nav, slik at den sykmeldte slipper å gjøre det. Dette kalles forskuttering av sykepenger.

• Bedriftene utbetaler feriepenger også etter 48 dagers sykefravær og foreldrepermisjon. Det får de ikke refundert fra Nav.

• Bedriften betaler sykepenger av lønn over 6G (638.394 kroner).

30.04.2022
30.04.2022 14:50

Dette er full lønn under sykdom:

Full lønn under sykdom innebærer flere ting:

• Bedriften betaler sykepenger av lønn over 6G (638.394 kroner).