Lønnshopp for ansatte i varehandelen: Sjekk om det gjelder deg
Allerede før lønnsoppgjøret er i gang, øker lønna til de mest erfarne butikkansatte med 5 kroner i timen.
Martin Guttormsen Slørdal
Saken oppsummert
lene.svenning@lomedia.no
Handel og Kontor og arbeidsgiverorganisasjonen Virke er enige om å øke de to øverste lønnstrinnene i Landsoverenskomsten, lønnstrinn 5 og 6, med 5 kroner i timen. Det tilsvarer 813 kroner i måneden.
Landoverenskomsten er den tariffavtalen, eller overenskomsten som den også kalles, som omfatter flest av de ansatte i varehandelen. Selv om avtalen ikke gjelder alle ansatte i varehandelen, anses den som normdannende i bransjen.
24.000 medlemmer i Handel og Kontor er omfattet av disse avtalene og kan få dette tillegget, opplyser forbundet. Men det vil trolig treffe langt flere. Også uorganiserte på bedrifter med tariffavtale er omfattet av avtalen. Hvor mange det dreier seg om, har HK ikke oversikt over. Om lag 370.000 personer jobber i varehandelen. Selv om langt fra alle er omfattet av tariffavtalen, følger bedrifter lønna i avtalen. Men ansatte uten tariffavtale har ikke krav på samme lønn.
Ansatte som har minst fem års ansiennitet ligger på lønnstrinn 5, mens ansatte som har seks års ansiennitet eller mer, ligger på lønnstrinn 6. Disse to gruppene får altså 5 kroner mer i timen fra 1. februar – allerede før lønnsoppgjøret for denne gruppa har startet. Lønnstillegget skal etterbetales.
Også ansatte som er omfattet av HK og Virkes avtale for reiselivsbransjen og ligger på trinn 4 i denne avtalen, får 5 kroner mer i timen fra 1. februar.
Treffer flest medlemmer
Årsaken til denne lønnsøkningen er at disse avtalene har en såkalt garantilønnsbestemmelse. Den sikrer at avtalenes høyeste minstelønnssats ikke skal være for lav sammenlignet med gjennomsnittslønnen på tariffområdet per 1. februar. Garantitilleggene varierer dermed fra år til år.
– I år ble vi enige om å heve både lønnstrinn 5 og 6, slik at vi opprettholdt avstanden mellom disse to trinnene. Det er på trinn 5 og 6 at vi finner de fleste av HKs medlemmer i bransjen, forklarer HK-leder Christopher Beckham.
Alternativet ville være å smøre pengene tynt utover alle lønnstrinnene.
Mer å hente
4. april starter lønnsoppgjøret mellom HK og Virke. Beckham forventer resultater.
– Selv om garantilønnsbestemmelsen gir god uttelling i år, skal vi forhandle om penger. Vi kommer også til å komme med krav om å endre teksten i tariffavtalen, om bærekraft, tillegg og søndagsarbeid. Vi skal forhandle om forbedring av medlemmenes lønns- og arbeidsvilkår. Det finnes det penger til, sier Beckham.
HKs forbundsstyre har ennå ikke konkretisert kravene sine, men LOs representantskap vedtok på sitt møte 22. februar hovedkravene: Økt kjøpekraft gjennom generelle tillegg og heving av overenskomstenes lønnssatser. Det betyr at lønna må øke mer enn prisene. Og prisveksten i år er anslått til å bli 3,3 prosent.
Det er Fellesforbundet og arbeidsgiverforeningen Norsk Industri som forhandler først for de ansatte i industrien – det såkalte frontfaget. Det legger sterke føringer for alle andre lønnsforhandlinger utover våren, også HKs.
– Vi er helt avhengig av hva frontfaget kommer fram til, understreker HK-lederen overfor HK-Nytt.
Tirsdag 15. mars brøt Fellesforbundet lønnsforhandlingene med Norsk Industri. Nå får partene hjelp av Riksmekleren, i år som alle andre år.
Flere saker
Sett over tid er det en viss økning i antall bedrifter som bruker bonus, ifølge ny Fafo-rapport.
Brian Cliff Olguin
Utbetaling av bonuser øker. Se hvem som får mest
– Uten Imran og kollegene hadde jeg ikke fått til dette. Da hadde jeg gitt opp, sier Harald.
Kjell Langmyren
En Nav-tabbe kostet Harald dyrt. Nå får han millionerstatning
HK-leder Christopher Beckham gratulerer Fawsi Adem med valget under LO-kongressen.
Fawsi har ofte vært uenig med LO-ledelsen. Nå er han selv en av dem
Småbarnsmor Katrine får bare 10 dager ferie
Alle de sju ulovlig søndagsåpne butikkene er nå stengt
Sju butikker stengte etter avsløringer
Murmester og daglig leder Per Gunnar Fjelltveit mener at ansattes ve og vel er er like viktig som fornøyde kunder.
Brian Cliff Olguin